Syddanmark: Integrationen af italienske Grimaldi Lines omfattende EuroMed-netværk med Finnlines netværk i Østersøen er i fuld gang.
Af Lars Lassen
Shippingvirksomheden Niels Winther A/S i Esbjerg, der sidste år kunne fejre 10 år som agent for i Grimaldi Lines, kan fremover tilbyde forbindelse helt ind i bunden af Østersøen til Helsinki i Finland og videre til Sct. Petersborg i Rusland.
Det er Grimaldi Lines EuroMed-service – der anløber Esbjerg i fast linietrafik mellem Wallhamn i Sverige og Grimaldis terminal i Antverpen og videre ind i Middelhavet, der fra starten af april er blevet forbundet med Finnlines netværk i Østersøen.
Det er sket ved, at Finnlines – der er et datterselskab af Grimaldi Lines – har knyttet et ekstra ben til RO/RO-rederiets ugentlige skandinaviske service fra Helsinki til Århus og Halmstad, så linien nu også anløber Wallhamn i Sverige, hvor Grimaldi Lines ugentlige RO/RO-trafik vender.
Samtidig har Finn Lines fra 4. maj indsat et ekstra stop på rederiets TransRussiaExpress mellem Lübeck, Sassnitz og St. Petersborg, så RO/RO-færgen MS Transeuropa også anløber Helsinki.
Dermed har Niels Winther og Grimaldi Lines opnået direkte forbindelse ikke bare til den finske hovedstad, men også til det vigtige russiske marked.
TransRussiaExpress er et joint venture mellem Finnlines tyske datterselskab og Translog i Sct. Petersborg. Ruten anløber RO/RO-terminalen ZAO First Stevedoring Company i Sct. Peterborg og den nye havneterminal Vuosaari ved Helsinki.
Niels Winther har i dag 16 ansatte, heraf beskæftiger ni personer sig med Grimaldi Lines.
- Vi kan selvfølgeligt mærke krisen, men vi oplever ikke tilbagegang. Tvært imod, så oplever vi øget interesse for alternative transporter, fordi der er øget fokus på omkostninger hos transportkøberne. Der er også en tendens til at, godset bliver større og større og her står skibstransport stærkt i forhold landevejstransporten. Samtidig er der øget samhandel med eksempelvis Afrika – især Vestafrika – , hvor Grimaldi Lines har egne kontorer. Det er et marked, som ikke er særligt konjunkturfølsomt, siger Simon Helsing fra Niels Winther.
ll@transporttidende.com