I iveren på at få de bedste transportpriser, går nogle købere på kompromis med loven i forbindelse med udbudsvilkårene.
- Efter en periode, hvor logistik- og transportydelser har været sælgers marked, er situationen vendt rundt, og det er der ikke noget mærkeligt i, sagde landsformand for Danske Speditører, Niels Chr. Larsen, DHL, ved foreningens generalforsamling i Middelfart.
Han påpegede, at der i stigende grad forekommer vilkår i tender-udbud fra kundevirksomheder eller deres konsulenter, som går ud på, at speditøren skal fraskrive sig ansvarsbegrænsningen i forhold til transportlovgivningen eller påtage sig erstatningsforpligtelse ud over, hvad der er foreskrevet i lovgivningen.
- Det kan man ikke, når lovgivningen er udformet, så den ikke kan fraviges. Transportretten indeholder mange komplicerede regler, som kan være svære at overskue. Det kan være en forklaring. En anden forklaring er en meget ensidig fokusering på pris, sagde Larsen. Når vi ser den slags, er det sikkert ikke i alle tilfælde på grund af ond vilje. Det kan også skyldes manglende viden.
Han sagde, at det er op til speditørerne at hjælpe kunderne til at handle lovligt og effektivt.
- På den måde får vi respekt som branche - det gør vi ikke ved at medvirke til lovbrud eller ved at lade os presse til urimelige konditioner. Går vi med til ting, som strider imod juraen, kommer der på et eller andet tidspunkt konflikter i forhold til forsikring og retshåndhævelse, sagde Niels Chr. Larsen.
Han kunne trods de vanskelige tider i transportbranchen glæde sig over, at der ikke hidtil i forbindelse med den aktuelle konjunkturnedgang har været konkurser i foreningens medlemskreds.
- Realistisk tror jeg ikke, vi skal regne med at se noget ”quick fix”, for det findes ikke. Den markedsbaserede økonomi er på godt og ondt beregnet til at bevæge sig i bølger eller cyklusser. Det var en meget lang optur, vi fik. Det var en meget brat nedtur. Der er ingen garanti for, hvordan resten af turen bliver, siger Niels Chr. Larsen.
- Det uvejr, som jeg hårdnakket nægter at kalde en krise, er ikke en lille regnbyge, men et stort internationalt uvejr. Det har kostet arbejdspladser, det koster noget på nogle nøgletal, det kan komme til at koste nogle virksomheder. Også i denne kreds.
- Alligevel har jeg lyst til at sige, at nogle af de bedste succeshistorier i branchen er grundlagt i tider, hvor konjunkturpilen pegede nedad. Vores branche er kendetegnet af evnen til at improvisere og evnen til at se muligheder under nye forhold. Jeg er sikker på, at denne vanskelige tid vil give os nye historier at fortælle og lad os starte om et øjeblik, når scenen skifter fra den nu snart vel overståede generalforsamling