Regummiering: Pneu Laurent i Oranienburg leverer regummierede dæk i topkvalitet.
ORANIENBURG - De ni dæk i overskriften er en overdrivelse, men et moderne kvalitetsdæk har adskillelige liv foran sig. Regummierede dæks lidt plettede ry er for længst en saga blot og moderne regummieringsteknikker sikrer lastvognsdæk flere liv med både lang holdbarhed og en sikkerhed, der er på højde med nye dæk.
En af de fremmeste på det marked er den franske dækproducent Michelins datterselskab Pneu Laurent. Årsagen er at Pneu Laurent lægger ny slidbane på karkassen på nøjagtig samme måde, som det foregår på et helt nyt dæk.
I modsætning til ”kold” regummiering, hvor en færdig slidbane ’limes’ på karkassen inden samlingen vulkaniseres i en autoklave, så ligger Pneu Laurent uvulkaniseret gummi på karkassen, der så vulkaniseres i matricer/støbeforme med slidbanemønstret ved 160 graders varme.
- Den mest synlige forskel er naturligvis, at der ikke er nogen samling, som det kendes fra almindelige regummierede dæk, forklarer Palle Pedersen, der er afdelingsleder i Pneu Laurent Dæk A/S i Danmark.
Han tøver ikke med at sammenligne de varmeregummierede dæk fra Pneu Laurent med helt nye dæk.
- Vi anvender Michelins egne gummiblandinger på vores dæk og når slidbanen er lagt på ’varm’ som det sker på helt nye dækkarkasser, så er resultatet et regummieret dæk, der er fuldt på højde med et nyt dæk. Derfor er Pneu Laurents regummierede dæk også et attraktivt alternativ til nyt, siger Palle Pedersen.
KvalitetskontrolTransport-Tidende fik i slutningen af april - sammen med en håndfuld danske lastvogns- og busvognmænd - lejlighed til at følge regummieringen på Pneu Laurents fabrik i Oranienburg nord for Berlin.
En succesfuld regummieringen afhænger naturligvis af karkassens stand og kvalitet.
- Både af hensyn til trafiksikkerhed og holdbarheden på det regummierede dæk er det naturligvis afgørende, at karkassen er i forsvarlig stand. Derfor foretager Pneu Laurent også en grundig kontrol af karkasserne, for at sikre de kan anvendes, siger Palle Pedersen.
Når de nedslidte dæk ankommer til fabrikken gennemgår de en grundig visuel inspektion af specialuddannede medarbejdere.
Fabrikken råder som én af kun to i hele Europa over en særligt udviklet dækscanner, der kan afsløre skjulte fejl i dækkene.
Når dækkene så er raspet ned til den nøgne karkasse, så udbedres eventuelle skader. Pneu Laurent oplyser, at man faktisk er så dygtige til at udbedre skader på karkasserne, at man genoplive op mod ni ud af 10 dæk, der er sendt til regummiering.
- En karkasse er ubetinget det den dyreste del af et dæk. Derfor er det både økonomisk og miljømæssigt fornuftigt at regummiere dækket, så mange gange som muligt. Et helt nyt lastvognsdæk fra Michelin som et 315/80 R 22.5 har et potentiale på 1.000.000 kilometer, hvis det kører fjerntransport på fastvej. Men i praksis, så når dækket sjældent at køre meget længere end 300.000 kilometer, fortæller Palle Pedersen.
Eventuelle skader på karkassen, slibes væk og hullerne fyldes ud med gummi, så karkassen er jævn inden dækket får påført ny gummi på slidbanen.
Den rå gummiblanding, der som nævnt leveres af Michelin, påføres i en ’pølse på karkassen. Mængden styres nøje på computer, fordi den skal matche den støbeform, som dækket vulkaniseres i. Dækket vulkaniseres så ved 160 grader.
Vognmandens egne dækPneu Laurent tilbyder sammen med den danske distributør dækkæden Euromaster, at vognmændene får deres egne lastvogns- og busdæk tilbage efter regummiering.
- Der er mange, som ønsker deres egne dæk tilbage, fordi de kender dækkenes historie. Vi anbefaler nye dæk på forakslerne, og 1. gangs regummierede dæk på trækakslen. Dæk der er regummieret anden, tredje eller fjerde gang bør man kun anvende på trækakslen, boogieakslen, trailere eller påhængsvogne. Den filosofi er også lettere at følge for vognmanden, hvis han får sine egne dæk tilbage, siger Palle Pedersen.
Pneu Laurent tilbyder også regummierede dæk på karkasser fra fabrikkens eget lager.
- Her kan kunden trygt stole på Pneu Laurents skrappe kvalitetskontrol, fastslår Pedersen.
Michelin RemixMichelin tilbyder en såkaldt Remix-behandling af egne karkasser. Ved Remix-behandlingen – der kun foretages på Michelindæk efter første liv – kan man om nødvendigt fjerne det yderste stållag på slidfladen. Der ligges så et helt nyt stållag på inden en varm regummering, som den Pneu Laurent udfører. Udskiftning af det yderste stållag er typisk påkrævet, hvis dækket er blevet beskadiget.
Pneu Laurent foretager ikke Remix-behandling.