VBGs nye MFC kobling kan nu tages i anvendelse.
I går udsendte Færdselsstyrelsen en meddelelse om, at den nye fuldautomatiske påhængsvognskobling MFC (Multifunktionskobling) fra producenten VBG Group er godkendt til anvendelse på dansk indregistrerede lastvognstog.
Dermed er en stor milepæl blevet passeret i historien for tilkoblingsanordninger. MFC-koblingen er uden sidestykke den største opfindelse inden for tilkoblingsanordninger nogen sinde.
For at den nye MFC-kobling kan godkendes på danske lastvogne, er der dog en række regler som skal overholdes. Den nye kobling må f.eks. ikke anvendes til vogntog med fast trækstang (det være sig kærre eller dolly) og bliver den monteret på et allerede godkendt lastvognstog, skal hele vogntoget til et nyt syn for godkendelse.
Der er også visse begrænsninger i forhold til transport af farlig gods, ligesom MFC-koblingen heller ikke må anvendes på køreskolevogntog.
- Der køres allerede feltprøver på dolly, siger direktør Per Mikkelsen VBG Group i Ejby, der forventer, at MFC-koblingen i løbet af kort tid også vil blive godkendt til brug på modulvogntog. Den nye kobling kan i øvrigt ses i funktion på et nyt lastvognstog, der er udstillet på Vestfyn Trækker hos VGB i Ejby her i weekenden.