FDL opfordrer transportministeren til at gøre brug af EU beskyttelsesforanstaltninger.
Opfordringen kommer på baggrund af, hvad Frie Danske Lastbilvognmænd betegner som ”en situation, der fra uge til uge bliver stadigt mere alvorlig”.
FDL opfordrer Lars Barfoed i et anbefalet brev til at gøre brug af den lovfæstede mulighed for at forelægge sagen for EU-Kommissionen. Det samme har Frankrig gjort i denne uge.
- Det er chokerende, at stort set alle Christiansborg-politikere passivt ser til, at en hel branche er ved at forbløde med store menneskelige tragedier til følge, siger FDL’s formand, Christian Jensen. FDL har masser af gange gjort opmærksom på, at danske vognmænd med danske biler og dansk arbejdskraft ikke kan konkurrere med billige udlændinge, der aflønnes med 1200-1500 euro om måneden. Det er oprørende, at landets transportminister ikke har haft mod til at dykke ned i substansen i stedet for at lytte til folk, der bevæger sig på de bonede gulve eller er med til at udkonkurrere danske kolleger ved at drive deres firmaer fra udlandet.
- Danske vognmænd med biler på danske plader og dansk lønnet arbejdskraft har ikke en Kinamands chance i konkurrencen med billige udlændingene. Ikke desto mindre er der politikere, som arbejder på at skabe helt fri cabotage. Hvis ikke det er himmelråbende, at danske politikere arbejder på at spolere resten af den danske vognmandsbranche, ved jeg snart ikke. Det lugter langt væk af, at visse politikere plejer omgang med nogle af de store, som – takket være deres brug af udenlandske biler – er de eneste, der overlever, hvis ikke der snart skrides ind med en dansk særregel, siger Christian Jensen.
BeskyttelseHvis ikke transportministeren går til EU, går FDL selv til EU med henvisning til artikel 10, vedrørende beskyttelsesforanstaltninger om cabotage-kørsel. Her lyder teksten:
” I tilfælde af alvorlige forstyrrelser på markedet for national transport inden for et bestemt geografisk område, som skyldes cabotage-kørsel, eller som forværres af denne, kan enhver medlemsstat forelægge sagen for EU-Kommissionen m.h.p. en vedtagelse af beskyttelses-foranstaltninger, idet medlemsstaten meddeler Kommissionen de nødvendige oplysninger samt hvilke foranstaltninger, den påtænker at træffe over for de hjemmehørende transport-virksomheder”.
- Som det klart fremgår af teksten, kan der altså skrides ind, når der – som nu – består et vedvarende udbuds-overskud i forhold til efterspørgslen. Et overskud, som aldeles klart indebærer en alvorlig trussel for de fleste af de danske firmaer, som kører med danske biler og som bruger dansklønnet arbejdskraft, påpeger Christian Jensen.
OpbakningFDL bakkes op af Enhedslistens Per Clausen, der spørger Lars Barfoed, om ”ministeren vil følge opfordringen fra Frie Danske Lastbilvognmænd og rette henvendelse til EU-kommissionen for at få mulighed for at gribe ind overfor de udenlandske og danske vognmænd, som ved hjælp af underbetalt udenlandsk arbejdskraft er i færd med at fjerne grundlaget for at drive vognmandsvirksomhed i Danmark for firmaer, der overholder de danske overenskomster?