23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU indskrænker det åbne marked

Danske Speditører betegner de ændrede regler for cabotage som et tilbageskridt.

Danske Speditører betegner de ændrede regler for cabotage som et tilbageskridt.





- Cabotage betyder effektiv udnyttelse af materiel og arbejdskraft. Nye, kringlede regler, der kan misbruges til nærsynet national protektionisme, er et tilbageskridt. Et effektivt indre transportmarked er rykket længere væk, siger direktør Martin Aabak, Danske Speditører

De nye cabotageregler træder i kraft ved årsskiftet, efter at de store EU-lande Frankrig, Tyskland, Storbritannien og Italien samt den socialistiske gruppe i parlamentet gik imod en liberalisering på området. Reglerne er et kompromis mellem ministerrådet (EUs transportministre) og EU-parlamentet og medfører, at retten til at udføre cabotage indskrænkes til tre kørsler i løbet af syv dage, efter at køretøjet har udført en international kørsel.

Danske Speditører ser EU's beslutning som et problem for effektiviteten på vejtransportmarkedet. - - Vi opfatter det som et tilbageslag, at EU-parlamentet har fjernet målsætningen om fuld liberalisering af cabotage i 2014 fra det oprindelige forslag, siger Martin Aabak. Dette har hidtil været det erklærede mål med henblik på at gennemføre liberalisering af vejtransporten og øge den frie konkurrence. I stedet har man vedtaget, at EU-kommissionen i slutningen af 2013 skal bedømme, hvorvidt betingelserne - især de sociale betingelser - for i højere grad at åbne de nationale markeder er til stede.

Danske Speditører holder torsdag årsmøde ved Middelfart.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.066