23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Politiet syvdobler virksomhedskontrol

Rigspolitiet øger antallet af kontroller i transportbranchen - både i virksomhederne og på vejene.

Rigspolitiet øger antallet af kontroller i transportbranchen - både i virksomhederne og på vejene.





Har du ikke haft besøg af politiets virksomhedskontrol i din vognmandsforretning endnu? Så varer det sikkert ikke længe. Rigspolitiet syvdobler nemlig sin indsats mod transportvirksomhederne i de kommende tre år. Det skriver Danmarks Transport-Tidende i sin seneste udgave.

- Det er ikke et spørgsmål om politiet kommer i virksomheden, men snarere om hvornår de kommer, siger Carl Peter Frederiksen fra konsulentvirksomheden Tungvognsspecialisten.

Indtil for nylig var han ansat hos rigspolitiets færdselsafdeling gennem 23 år, heraf 10 år som leder af tungvognssektionen. I dag har Carl Peter Frederiksen (foto, t.v.) sin egen konsulentvirksomhed sammen med kollegaen Henrik Brunstedt (t.h.), der har 15 års erfaring fra rigspolitiets færdselsafdeling, heraf de seneste to år som teamleder i netop afdelingen for virksomhedskontrol.

Nyt it-system

Virksomhedskontrollen har det forløbne år kontrolleret 30.000 arbejdsdage i transportvirksomhederne. Det er kontroller, hvor politiet blandt andet undersøger køre-/hviletid.

Frem til 2012 skal politiet dog kontrollere 220.000 arbejdsdage. Forøgelsen sker blandt andet ved, at politiet tager et nyt it-system i brug, som ventes at kunne afsløre mange flere fejl hos transportvirksomhederne.

- Mange får bøder, fordi de bevidst overtræder reglerne. Det er hvad det er. Men der er rigtig mange, der får store bøder, selv om de ikke ved, at de overtræder reglerne, siger de to tidligere betjente.

Taxameteret tæller hurtigt. For hver forseelse risikerer chaufføren 3000 kr. i bøde og vognmanden 6000 kr. Det er nemlig i sidste ende vognmanden, der har ansvaret for at sine chaufførers køre-data.

De 220.000 arbejdsdage, som skal kontrolleres i 2012 svarer til to procent af det samlede antal arbejdsdage i branchen, som løber op i 11 millioner. Derudover skal yderligere 220.000 arbejdsdage tjekkes ved vejkontroller.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079