DI-Transport: Europaparlamentet smører en lønmodtagerkultur ned over de selvkørende vognmænd til skade for det frie initiativ.
Selvkørende vognmænd har hidtil været fritaget for EU’s arbejdstidsdirektiv for mobile medarbejdere – der blandt andet omfatter lastvognschauffører. Men det har Europa Parlamentet nu afvist kan fortsætte.
- Vi syntes at det er et alvorligt fejlgreb fra Europa Parlamentet, der vil virke dræbende for den sunde og nødvendige tilgang til vognmandserhvervet. Hvis man ønsker tilgang til transporterhvervet, så må man også give plads til at selvstændige vognmænd har en mulighed for at lægge sig i selen, siger direktør Michael Svane, DI Transport.
- Det er en af de sager, hvor EP viser sig fra en lidet erhvervsvenlig side. Til gengæld viser man en overdreven trang til at regulere. Parlamentet må forstå, at der altså er forskel på en ansat chauffør og så en selvstændig næringsdrivende, som en selvkørende vognmand. Det tjener intet formål, at man smører en lønmodtagerkultur over de iværksættere, der er en forudsætning for et dynamisk europæisk erhvervsliv. Tvært imod, så udtynder man i virkeligheden grundlaget for et effektivt europæisk transporterhverv, siger Michael Svane.
Han understreger, at køre- og hviletidsreglerne gælder for alle, så det har intet trafiksikkerhedsmæssigt formål, at begrænse de selvkørendes vognmænds samlede arbejdstid.