Den svenske lastvognsproducent Scania øger udbuddet af motorvarianter i mellemstore lastvogne.
Scania har for kort tid siden introduceret flere motorvarianter i modeller med det lille P-førerhus. Det har hidtil knebet med at få leveret lidt større motorer til chassiser med P-førerhuse. Nu er det muligt at få leveret ny Scania lastvogne i P-serien med motorer fra 230 hk og op til 420 hk alle miljøklassificerede som Euro 5 og flere af varianterne kan leveres miljøklassificerede som EEV.
Introduktionen af de lidt mere kraftfulde motorer i sammenhæng med P-førerhuse styrker Scania position inden for distributionsfeltet og de mellemtunge lastvogne. Det gør det nu muligt at anvende chassiser med P-førerhus, der er et lavt førerhus med lidt lavere indstigning sammenlignet med Scanias G og R førerhuse, til langt flere opgaver.
Det kan eksempelvis være i en 8x4 version til kørsel med betonmikser eller som tippeladskøretøj. Inden for distributionsområdet er det heller ikke ualmindeligt at lastvognene i dag indgår som trækkende element i et modulvogntog hvor der er brug for stærkere motorer.
Selv efter introduktionen af de nye varianter i Scanias program er der dog langt op til visse af konkurrenterne inden for dette meget vigtige lastvognssegment.
De to hårde konkurrenter DAF og Volvo står betydelig stærkere i all-roundfeltet med henholdsvis DAF CF, der kan leveres med en motor på 510 hk og Volvo FM, der nu kan leveres med en 500 hk motor.