23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Positiv godsdebat i Folketinget

Den brede politiske opbakning til transportminister Lars Barfoeds godsredegørelse ved gårsdagens debat i Folketinget vækker tilfredshed i erhvervet.

Den brede politiske opbakning til transportminister Lars Barfoeds godsredegørelse ved gårsdagens debat i Folketinget vækker tilfredshed i erhvervet.





Selv om folketingsdebatten helt forudsigeligt kom til at handle om blandt andet transportsektorens evne til at bære krav til sænkelse af CO2-udledningen, så var der bred politisk forståelse for godstransportens samfundsmæssige betydning og behovet for en overordnet statslig godstransportstrategi.

I DI Transport kvitterer direktør Michael Svane for den – i transportbranchen lidt overraskende – positive debat.

- Det er helt afgørende for samfundsøkonomien og Danmarks konkurrenceevne, at vi har en effektiv og velfungerede godstransportsektor. Derfor er den brede politiske opbakning til et strategisk fokus på dansk godstransport og især, det faktum, at man anerkender alle tranportformer er indbyrdes afhængige og lige vigtige, meget glædelig, siger Michael Svane til TTN.

Han fastslår dog, at godsredegørelsen kun er ét skridt i den rigtige.

- Godredegørelsen anerkender godstransportens internationale og globale natur. Derfor bør næste logiske skridt også være, at den danske regering med Folketinges opbakning tager skridt til en tilsvarende udvikling i resten af Europa. Danmark bør via EU tage initiativ til, at der også sættes et overnationalt strategisk fokus godstransporten i Europa, så medlemslandene kommer til at samarbejde bedre – blandt andet om udvikling af infrastrukturen, siger Michael Svane.

Dansk kæmpeskridt

- Det er helt klart et kæmpeskridt fremad for Danmark, at der er bred politisk opbakning om Lars Barfoeds godsredegørelse med dens forståelse for godstransportens betydning for familierne og virksomhederne, siger direktør Martin Aabak, Danske Speditører, i en kommentar til tirsdagens folketingsdebat.

- Som eksempel på den konstruktive holdning kan man nævne, at ordførerne fra partierne bag den grønne trafikplan fra januar nævner vigtigheden af at planlægge en havnetunnel og en østlig omfartsvej om København, som vil forbinde byens havn med det øvrige transportsystem på vej og bane. Denne tankegang er et konkret eksempel på, hvad det betyder at styrke havnenes stilling som drejeskiver i godstransporten, siger Martin Aabak, der også fremhæver infrastrukturproblemerne i Østjylland og flaskehalsen for den internationale trafik – især på jernbanen – i Sønderjylland.

Danske Speditører, der deltager i transportministerens godstænketank, hvor realiseringen af visionerne bag godsredegørelsen og det politiske forlig om infrastrukturinvesteringerne, ser den brede opbakning i Folketinget, som tegn på, at visionerne faktisk kan blive til virkelighed.

- Vi har en fælles samfundsmæssig interesse i at få det hele til at fungere. Når et næsten samlet folketing står bag ministeren, har vi forhåbning om, at det bliver muligt at tilgodese effektivitet og klima- og miljøpolitiske målsætninger samtidig, siger Martin Aabak.

Totalvægt og akseltryk

I Dansk Transport & Logistik er man også glad for den positive tone i Folketingsdebatten, men vognmandsorganisationen efterlyser mere handlekraft.

- Venstre og Konservative var inde på de besparelser, som samfundet kan opnå på både klima- og trængselsområdet ved at udnytte nogle af de anbefalinger, som transportministeren kommer med i redegørelsen. Desværre var ideerne om en højere tilladt totalvægt og akseltryk for lastbiler ikke meget i fokus under debatten, selv om både Dansk Folkeparti og Venstre bragte det frem som konkrete løsninger på både CO2 problemer og trængsel, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL.

- DTL har som minimum fire prioriterede forventninger til en udmøntning af godsredegørelsen. Vi forventer, at der meget snart foreligger en rapport om, hvad øget totalvægt og akseltryk på lastbiler kan gøre for miljøet sammenholdt med de samfundsøkonomiske konsekvenser - dér har stat og kommune en opgave i at tale sammen. Derudover skal modulvogntogskonceptet udbredes både i Danmark og ned i Europa - dér har regering, kommuner og EU en opgave i at tale sammen. Så skal der findes nogle klare rammebetingelser for jernbanerne i Danmark til også at facilitere godstransport - dér har Folketinget og regeringen en opgave i at blive enige. Endelig skal der være lige konkurrencevilkår mellem de danske og de udenlandske transportører, som kører på de danske veje i et stadig større antal, siger Morten Lindbo.

- Kommer vi ikke igennem disse tilsyneladende politisk meget smertelige processer med klare holdninger til fordel for godstransporten, så kan udviklingen af godstransporten i fremtiden ligge på et meget lille sted - redegørelser eller ej!, siger Morten Lindbo.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078