23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norske vognmænd vil mere MVT

Norge Lastbileier-Forbund har sendt et brev til Statens Vegvesen i Oslo, hvor man gør opmærksom på, at de norske vognmænd er utilfredse med den igangværende test af modulvogntog i Norge.

Norge Lastbileier-Forbund har sendt et brev til Statens Vegvesen i Oslo, hvor man gør opmærksom på, at de norske vognmænd er utilfredse med den igangværende test af modulvogntog i Norge.





NLF gør i brevet opmærksom på at det specielt er på to punkter man er utilfredse med: strækningerne, hvor der må køres med modulvogntog, er for begrænsede og det giver store konkurrenceforvridninger mellem forskellige transportterminaler og transportforbrugere. Samtidig er det meget uklart hvor der egentlig må køres, og det påpeges, at NLFs medlemmer har observeret mange udenlandske modulvogntog, som har kørt uden for det tilladte net. I den forbindelse påpeges det også at informationerne til brugerne har været for dårlige og det må anses for en af hovedårsagerne til kørslen uden for det tilladte modulvogntogsnet.

NLF peger også på, at visse gode veje har mange begrænsninger, mens andre dårlige veje gerne må trafikeres af modulvogntog.

Ros til danske myndigheders håndtering

Fra NLFs side gør man også opmærksom på at modulvogntogene har klaret sig fint på de norske veje. Efter det, som vi kender til, har der ikke været modulvogntog involveret i uheld, der kan tilskrives lastbilens længde.

De danske myndigheder bliver i brevet også rost for at have investeret betydelig beløb i at få fjernet flaskehalse i vejnettet og samtidig roses de danske myndigheder for et højt informationsniveau.

- Vi har tidligere efterlyst lignende informationer om det norske vejnet, og vi venter stadig på svar. Mangel på information om hvor det er tilladt at køre i Norge, bidrager til at udenlandske transportører ”misforstår” og stadigvæk kører uden for det tilladte vejnet. Dette fører også til en konkurrenceforvridning, der ikke er acceptabel, l´hedder det i NLF-brevet.

NLF peger også på, at fri cabotage vil gøre det endnu sværere at være vognmand i Norge og derfor ikke giver lyst til at investere i nye modulvogntog med de begrænsninger der findes.

NLF peger endvidere på mange strækninger, der bør tages med ved en kommende udvidelse af modulvogntogsnettet i Norge:

- Indførelsen af modulvogntog i Norge, er sket uden dramatik og vi tror at de kun er få medtrafikanter, som egentlig har opdaget at enkelte vogntog er blevet længere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.092