Væksten i Rusland skal modsvares af nye toldbehandlingscentre tæt på grænsen, opfordrer Itella-direktør.
I dag gennemføres omkring 60 procent af toldbehandlingen på indlandstermainalerne ved Moskva og St. Petersborg. Men med den hastigt stigende transportstrøm til Rusland, er det nødvendigt, at russerne etablerer nye toldbehandlingscentre tæt ved grænsen, hvis ikke ventetiderne skal vokse.
- Nye koncepter og nybyggerier af logistikcentre skal planlægges i god tid og indføres etapevist i samarbejde med det russiske toldvæsen. Sker det ikke, risikerer transport- og logistikbranchen økonomiske tab, siger senior vice president Vesa Vartanen (foto)
Han peger på, at Finland fortsat er den vigtigste drejeskive i forhold til Rusland, men også ruterne gennem Hviderusland, Ukraine og Kaukasus er vigtige transportkorridorer.
Itella – der er det tidligere finske postvæsen - fik for alvor fodfæste på det russiske marked, da Itella Logistics i 2008 købte 90 procent af aktierne i National Logistics Company, der har 6000 medarbejdere. Dermed er Itella førende inden for lagerlogistik i Rusland.