International Transport Danmark har en række bud på de fremtidige danske prioriteter, når Danmark overtager formandsposten i EU i 2012.
ITD var inviteret med til et workshop i Transportministeriet, hvor organisationen fremlagde sine synspunkter.
ITD vurderer, at den vigtigste prioritet for den danske EU-indsats – både nu og fremover – er at tilstræbe ensartede og udviklingsorienterede rammevilkår for godstransporten, der - frem for at begrænse - understøtter innovation og udvikling. Det er afgørende for at EU’s indre marked fungerer 100 procent.
- Vi skal kunne levere varerne uden ødelæggende protektionisme og nationale begrænsninger, sagde underdirektør i ITD, Poul Bruun.
Danmark skal allerede nu presse på, for at få ryddet op i uklare fælles regler og få skabt fælles retningslinjer for både indhold og fortolkning af, hvordan reglerne kontrolleres og håndhæves.
En anden dansk topprioritet bør ifølge ITD være at tackle fremkommelighedsproblemerne generelt for godstransporten.
- Vi mener, at Danmark er forpligtet til at understøtte infrastrukturudvidelser i de vigtige internationale godskorridorer internt i EU og ud og ind af EU. Det må ikke kun handle om persontransport, lyder det fra ITD.
Bedre imageDet er ITD’s opfattelse, at EU-systemet ikke anerkender lastbiltransporten som en positiv nettobidragsyder til samfundet, og det afspejler sig i både lovgivning og i de udmeldinger, der når befolkningen.
- Derfor er det for os helt afgørende, at det kommende danske formandskab i sine planer og handlinger meget tydeligt afspejler godstransportens – herunder lastbiltransportens - samfundsmæssige nytte, sagde Poul Bruun.
Intelligente Trafik Systemer, ensretning af kørselsforbud, natkørsel/natdistribution ved hjælp af blandt andet el-lastbiler, samt fokus på miljø- og klimaområderne, fleksibilitet for modulvogntog og hævet totalvægt var nogle af de øvrige emner ITD påpegede.