Formand for Foreningen Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen, lægger ikke skjul på, at FDL i sin holdning til cabotage har protektionistiske undertoner.
Det skyldes, at FDL frygter, at vognmandserhvervet som dansk erhverv dansk er i stor fare for et total nedbrud.
Christian Jensen retter sin kritik mod såvel ITD-formand Mogens Therkelsen og direktør for DI Transport, Michael Svane samt Arbejdsgiverforeningen for Transport & Logistik (ATL). Blandt andet for at forsvare afgørelsen i Kim Johansen-sagen forleden, hvor den danske vognmand blev frikendt for at have brugt en udenlandsk chauffør i Danmark. Chaufføren var lovligt udstationeret af Kim Johansens baltiske selskab.
Christian Jensen peger blandt andet på, at resultatet af den seneste faglige voldgift betyder, at danske vognmænd kommer til at dreje nøglen om.
- At ATL finder det er deres pligt at føre og betale en sådan sag for medlemmernes penge, må de stå til regnskab for på den kommende generalforsamling, bebuder Christian Jensen. Et er tindrende klart: mine kontingentpenge skal ikke proppes op i rumpen på hverken en overstuderet opmand eller en vognmand, der mere end nogen anden i tide og utide viser sit sande ansigt i absolut negativ retning, når det drejer sig om menneskesyn. Og tænk lige på i hvor skærende kontrast dette menneskesyn fremstår, når man sammenligner med ATL’s prædiken over for danske vognmænd, om hvor gode forhold vore chauffører er berettiget til - sommetider grænsende til det urimelige med fortsatte fortegn.