23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Byg en havnetunnel

DTL opfordrer politikerne til at bygge tunnel fra Amagermotorvejen til Helsingørmotorvejen.

DTL opfordrer politikerne til at bygge tunnel fra Amagermotorvejen til Helsingørmotorvejen.





- Dermed ledes meget lastbiltrafik, herunder containertrafik, ud af byen. En havnetunnel vil også være en stor gevinst for mange bilister, som i dag er tvunget til at køre igennem Københavns indre by, siger Dansk Transport og Logistiks adm. direktør, Erik Østergaard, på baggrund af konferencen hos Dansk Erhverv, hvor Københavnertunnelgruppen havde inviteret bl.a. transportminister Lars Barfoed og Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam til at tale.

- I Københavns indre by er situationen, at de eksisterende færdselsårer – jeg tænker bl.a. på Ring 2 – ikke er tilstrækkelige, og der savnes en østlig ringforbindelse, dvs. en havnetunnel. I hvert fald savner DTL den såkaldte Nordhavnsvej, der tidligst kan ventes at står klar i 2014, og som vil forbinde Nordhavnen med Helsingørmotorvejen, siger Erik Østergaard.

Han peger på, at mange af DTLs medlemsvirksomheder hver dag mister kostbar tid i trafikken i København.

- Mange vil have glæde af en effektiv løsning uden om hovedstadens centrum. Havnetunnelen vil aflaste den indre by i København for trafik, støj, luftforurening og forbedre trafiksikkerheden. Både fordi lastbiler og andre motorkøretøjer får et reelt alternativt til at komme omkring centrum, siger Erik Østergaard.

DTL opfordrer til, at staten, ATP og andre væsentlige aktører medfinansierer Københavns Kommunes Havnetunnel.

- En OPP-løsning kunne sagtens være en god ide, hvor private og offentlige aktører går sammen om at etablere og drive en tunnel. Jeg er overbevist om, at tunnelen vil blive populær for trafikanterne, og borgerne i Københavns indre by vil i hvert fald ikke komme til at savne gennemkørsels-trafikken, siger DTL’s direktør.

Transportminister Lars Barfoed (K) betegnede finansieringen som en meget væsentlig del af udfordringen, men lovede samtidig, at ministeriet nu trækker i arbejdstøjet og undersøger både linjeføring og finansiering på flere modeller, før der laves en såkaldt VVM-undersøgelse.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078