23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tomme lastbiler er spild af ressourcer

Anne E. Jensen er fortaler for nye regler for cabotagekørsel – også for miljøets skyld.

Anne E. Jensen er fortaler for nye regler for cabotagekørsel – også for miljøets skyld.





- Ifølge reglerne for cabotage må en vognmand kun foretage midlertidige og lejlighedsvise cabotage kørsler. Det betyder i praksis for mange tomme lastbiler på vejene. Det er på høje tid, at det er lavet om, siger Venstres gruppeformand i Europa-Parlamentet og medlem af transportudvalget, Anne E. Jensen.

Europa-Parlamentet har netop vedtaget en betænkning, som præciserer cabotagereglerne. De nye regler åbner op for at en lastbilchauffør må udføre tre cabotagekørsler i udlandet inden for syv dage

- Hensynet til miljøet måtte vige for frygten for social dumping. I de gamle EU lande er der frygt for, at friere cabotage kørsel vil betyde at østeuropæiske vognmænd overtager den nationale kørsel, fordi de kan konkurrere på meget lavere lønninger. Jeg er meget tilfreds med, at cabotagereglerne nu er blevet mere præcise og det er vigtigt, at sikre den fornødne kontrol af overholdelse af social- og sikkerhedslovgivningen, siger Anne E. Jensen, der på længere sigt ønsker fri cabotage.

- De store forskelle på lønniveauerne i øst og vest vil gradvist blive udlignet og dermed falder bekymringerne for social dumping forhåbentlig væk.

Uenig

Foreningen Danske Lastbilvognmænd er enig med Anne E. Jensen i, at tingene bør laves om.

- Men den eneste rigtige løsning på problemerne, er helt at droppe enhver form for cabotage. Der er alligevel ingen, der gider, eller evner, at kontrollere de store firmaer, som i høj grad, bl.a. takket billig udenlandske arbejdskraft, kører på frihjul i forhold til danske vognmænd med danske biler og dansklønnet arbejdskraft. Derfor er det helt ude i hampen, at Anne E. Jensen nu gør sig til talskvinde for helt fri cabotage. Enten har hun ikke forstået en lyd af det hele – eller også går hun de stores ærinde, skriver Preben Skjøth fra FDL i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078