23948sdkhjf

Lang karriere er slut

Per Quist har trukket sig tilbage efter mere end et halvt århundrede indenfor leverandørbranchen.

Per Quist har trukket sig tilbage efter mere end et halvt århundrede indenfor leverandørbranchen.



Af Finn Bjerremand

Efter mere end 50 års virke i leverandørbranchen til transporterhvervet har Per Quist valgt at trække sig tilbage.

Per Quist, der er født i Pindstrup på Djursland i en familie med generationer af smede, blev udlært i 1960 i S.C. Sørensen i Randers, hvor han bl.a. i en kort periode var i Duisburg i Ruhrområdet for at lære at lave stål.

- Det skulle være inden for metalområdet, jeg skulle have min karriere, siger Per Quist. Så fulgte millitærtiden, hvor Per Quist lå ved ingeniørtropperne i Randers.

Ved forsvaret var han som brosergent, yngste mand i en gruppe for indkøb af bl.a. nye stål og aluminiumsbroer, som hurtigt skulle kunne lægges ud over f.eks. en å, hvis den normale bro er sprængt i luften.

Efter millitærtiden blev Per Quist ansat som indkøber af materiel hos Scandia i Randers, der på det daværende tidspunkt var en omfattende koncern med egen produktion af både togvogne og bl.a. tankvogne til landevejstransport.

Så gik turen videre til DOMI i Randers, hvor Axel Mortensen, der senere blev kendt som en meget flittig skribent omkring lastvogne i det daværende Dansk Vognmænds blad, lærte Per Quist at sælge lastvogne helt fra bunden.

Farvel og goddag

Efter ca. halvandet år med Morris-lastvogne hos DOMI blev Per Quist ansat som sælger hos Dieselhuset A/S i Silkeborg. På det tidspunkt var der ved at komme gang i salget af Scania-Vabis lastvognene. Scania-Vabis L36 var netop lanceret og tog konkurrencen op med Bedford, Volvo, Mercedes, MAN, Austin, Morris, Leyland m.fl.

– Det var på den tid, hvor der bl.a. også blev solgt mange nye mælketankvogne, og vi leverede mange chassiser til tankvognsproducenten Pasilac, som byggede færdige mælketankvogne, fortæller Per Quist. Mere end halvdelen af de nye Scania L50, som vi solgte, gik netop til dette formål.

Til Mercedes

Efter 10 år hos Dieselhuset valgte Per Quist sammen med en arbejdskollega at overtage den daværende Mercedes-forhandling i Silkeborg, og senere blev også forhandlingen med tilhørende serviceanlæg overtaget i Viborg.

Det blev til en snes år, hvor Per Quist også kom i gang med at forhandle tyske påhængsvognsprodukter.

Det har altid været et must for Per Quist at sælge nye produkter, som både var lettere og stærkere end de eksisterende, så kunden takket være en lavere egenvægt kunne transportere mere gods på køretøjet.

Køb eller købt

I midten af 90erne stod valget mellem at købe eller blive købt op, da Mercedes ønskede større forhandlere. Per Quist og Co. valgte at afhænde Mercedes-forhandlingen i Silkeborg og Viborg til Hessel-koncernen, hvor Per Quist fortsatte med salg af påhængskøretøjer frem til 2006.

I denne periode begyndte blokvognstransporterne rigtig at udvikle sig i Danmark, og samtidig blev der behov for nye og lettere køretøjer til tømmertransporter.

Per Quist fik skabt kontakt til den sydtyske producent Doll, som har en mere end 125 års historie bag sig med bl.a. produktion af komplette tømmervogntog, og alle typer blokvogne.

Efter gode råd om danske kunders behov, modificerede Doll sine modeller efter disse vognmænds ønsker, og udviklede flere gange udtræks- og andre højt specialiserede blokvogns-moduler samt efterløbere til transport af store vindmølledele.

Per Quist har de seneste år været sælger af Dolls specialprodukter i Skandinavien – et agentur han nu har overgivet til Lars Schødt, der med sit firma Nicholas Scandinavien i forvejen repræsenterer Nicholas og Legras i hele Skandinavien.

Stadig aktiv

- Det blev for meget i både 2007 og 2008 med salgsarbejdet for Doll, siger Per Quist. Da jeg sagde ja tak, var det maksimalt 1-2 dage om ugen. Men det slog slet ikke til. Derfor skulle der findes en løsning, og den kom så i hus sidste år.

Men dermed er det ikke helt slut for Per Quist, der har en ny fremtid foran sig - nu inden for højskoleområdet.

– Jeg er formand for en daghøjskole for ældre - eller den tredje alder - med 15 klasser, der har mellem 10 og 50 elever i hver klasse – i alt godt 350 medlemmer, fortæller Per Quist, der også gerne spiller golf, når tiden tillader det.

Dolls days

Oprindeligt skulle skiftet mellem Per Quist og Lars Schødt have været markeret på Transport 2009 i Herning. Som bekendt blev der ikke noget Transport 2009 i Herning i år, så Doll valgte at lave sin egen lille transportmesse og reception i Herning forleden.

I en hal i Messecenter Herning blev der opstillet flere kundeleverede køretøjer af typerne langgodstrailere, blokvogne, specialtrailere, skovvogne m.v. af mærkerne Doll, Nicholas og Legras.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062