Holger Ulderup har tilbragt et menneskeliv med lastbiler i Knud Hansen-koncernen. En tilværelse krydret med en god portion eventyrlyst.
Af Gwyn Nissen
I sit blå arbejdstøj ligner Holger Ulderup en hvilken som helst anden ansat i Knud Hansen-koncernen. Der er både ro og besindighed over sønderjyden, der har mere end 40 års erfaring i Padborg-virksomheden.
Det er først når den 65-årige udlærte mekaniker begynder at fortælle om sit liv, at billedet af en eventyrer begynder at tegne sig.
Det var der ikke meget der tydede på, da den unge aabenraaer i 60’erne blev udlært mekaniker. Siden rodede han i både Volvoer og Mercedes lastbiler, inden han i maj 1968 blev ansat som kølemekaniker hos Kruså Vognmandsforretning – grundstenen i Knud Hansen-koncernen.
Rejselysten meldte sig dog hurtigt hos den unge sønderjyde, der ikke nøjedes med at springe på charter-bølgen til Costa Brava eller den italienske lido, men i stedet sparede sammen til fjerne rejsemål som Ceylon (i dag Sri Lanka) og Kenya.
Frem til 1984 var han værkfører i Knud Hansen-koncernen, der i mellemtiden havde taget det store spring i udviklingen, da virksomheden blev forhandler af Thermo King-køleanlæg.
Australien trakI Kollund ved Flensborg Fjord havde Holger Ulderup og hustruen Inger bygget nyt hjem med swimmingpool og stiftet familie med tre børn.
Alligevel fik rejselysten overtaget, og en dag opgav familien det hele i Sønderjylland og drog til Australien, hvor Holger Ulderup kunne servicere Thermo King-anlæg.
- Det var nu min kone de var mest interesseret i. Hun var frisør og det var efterspurgt dernede. Det var mekanikere ikke, fortæller Holger Ulderup, der dog optjente point nok, til at opnå indrejse- og arbejdstilladelse.
Arbejdsmæssigt var det noget af en kovending, husker han.
- Medarbejderne havde ikke travlt med at møde til tiden og i arbejdstiden kunne de godt finde på at tage ud at handle. Arbejdsmoralen var ikke særlig høj og i det hele taget var de ikke særligt effektive, fortæller Ulderup.
Familien – børnene var 6, 13 og 16 år - stiftede et nyt hjem og i stedet for de planlagte to år, blev det til fem år i Sydney-området, hvor Holger Ulderup efterhånden lærte byen og området bedre at kende end mange af sine australske kolleger.
Retur – til NorgeInden turen gik hjem til Danmark kørte Holger Ulderup og familien Australien tynd i ni måneder. Det blev en lang telttur – i alt 36.000 km. Holger Ulderup skulle blandt andet besøge en pub - 1000 km inde i den australske ørken.
Da hustruen var taget hjem, rundede Holger Ulderup også lige New Zealand, Hawaii og Californien med to af børnene – når nu han alligevel var ud at rejse.
Tilbage i Danmark gjorde Knud Hansen-koncernen brug af Holger Ulderups erfaring. Han lærte de nye værksførere op rundt omkring i landet, hvor koncernen ekspanderede.
Og Ulderup var ikke svær at lokke til Norge, da Knud Hansen etablerede afdeling i nabolandet. I ti måneder pendlede sønderjyden frem og tilbage.
Siden er Holger Ulderup indgået i Knud Hansen-koncernens rejsehold til nære og fjerne lande.
- Jeg kan godt lide at se andre steder, men det er ikke bare sjov det hele - når man enten står i 20 graders frost eller 40 graders varme og skal løse en opgave, siger Holger Ulderup.
Nye tiderHerhjemme må Holger Ulderup konstatere, at der er nye tider i branchen.
- Før havde vi mange små vognmænd som kunder. Vi kendte både dem, deres chauffører og deres biler. I dag er alt blevet meget større, og mange chauffører kan vi slet ikke kommunikere med, siger Holger Ulderup.
Heller ikke erfaring har den samme værdi som før. Ikke at en mand som Holger Ulderup er overflødig, men som han siger: I dag fortæller computere dig, hvad der er i vejen. Før var vi detektiver og skulle selv finde løsningen.
- Noget helt andet er, at tingene i dag er af meget bedre kvalitet. Før tjente vi penge på reservedele – i dag går tingene jo ikke i stykker, konstaterer Ulderup.
ElastikI mellemtiden har Holger og Inger Ulderup også været tilbage i Australien for at besøge venner og begive sig ud på nye eventyr.
Hjemme holder Holger Ulderup sig i form ved at gå til gymnastik, gå små fire kilometer hver aften og ved at ro på Aabenraa Fjord, så i Sydney besluttede han sig for at se byen fra oven ved at tage en tur op ad Sydney Harbour Bridge i svimlende 137 meters højde.
Og da de i New Zealand tilbød pensionistrabat i forbindelse med et elastikspring, var Holger Ulderup ikke sen til at tage den på hovedet ned i kløften.
- Jeg kan heller ikke lade være med at køre i rutsjebaner – de kan næsten ikke blive vilde nok, siger Holger Ulderup, der også forventer, at der skal være fart på, når han går på pension med udgangen af denne måned.
Og får han engang i mellem brug for lidt ro, så pakker han sit telt, stiger i sin havkajak og forsvinder et par dage. På eventyr.
gn@transinform.com