Volvo tilbyder nu større førerhus på FH 16 - på det norske marked.
På grund af de mere fornuftige længdebestemmelser, der er gældende i Norge - totallængden for almindelige sættevognstog er 17,5 meter mod kun 16,5 i store dele af Europa, herunder også Danmark - er det nu muligt for kommende ejere af nye Volvo lastvogne at anskaffes sig et længere og dermed mere komfortabelt førerhus.
Der er tale en specialversion af Volvo FH16 med et Globetrotter XXL førerhus, der i virkeligheden er en variant, som gennem mange år er blevet fremstillet til det australske marked. Det nye førerhus, som foreløbig kun er tilgængelig til FH16 sættevognstrækkere på det norske marked, byder på grund af den store rummelighed på mere komfort og et bedre arbejdsmiljø for chaufførerne.
Talte EU imod- Vi bør sige tak til transportminister Liv Signe Navarsete, som turde tale Brussel imod. Hun fik gennemført at Norge på grund af særlige kørselsforhold - specielt om vinteren, hvor det i kombination med smalle veje, nødvendiggør særlige længdebestemmelser, som giver mulighed for at kunne benytte rigtige nordiske treakslede trækkere uden at det går ud over lastefladen, siger
markedsdirektør Erik Engelien fra Volvo Norge.
Liv Signe Navarsete argumentere således i EU for, at det ville gå ud over både sikkerhed og fremkommeligheden i Norge i vinterperioderne, hvis man indførte EUs gældende længdebestemmelser.
Havde den norske transportminister ikke fået gennemført dette, skulle de norske vognmænd have været i gang med at bygge transportmateriel om for mange millioner kroner.
- Da Norge fik indført sine egne længdebestemmelser, så vi, at man ville kunne anvende et specielt førerhus, som var konstrueret til det australske marked, siger Erik Engelien. Det ville vi kunne gøre samtidig med at vi kunne øge sikkerheden ved at anvende treakslede trækkere.
Volvo har arbejdet på at få førerhuset frem til det norske marked. I 2007 var produktionskapaciteten dog for lille, idet det australske marked kunne aftage alle de førerhuse, som man kunne få fat i. I fjor år blev det så muligt at få Globetrotter XXL førerhuset til det norske marked.
Det nye førerhus er 245 mm længere end Globetrotter XL. Den ekstra længde giver en bedre pladsfølelse inde i førerhuset.
Lige som de øvrige førerhuse til Volvos FH-serie produceres XXL-hytten også i den nordsvenske by Umeå.
De førerhuse, som går til det australske marked, bliver lastet i containere og sendt til Australien, hvor de monteres lokalt. XXL-hytter til det norske marked sendes til Göteborg, hvor de bliver monteret på chassiser, der skal til Norge.
Man kan godt forestille sig, at den nye førerhusvariant også er interessant for danske kunder. Den nye variant vil være oplagt til vognmænd, der har store blokvognstrækkere.
De skal ofte søge dispensation alligevel, så de vil fint kunne gøre brug af et større førerhus. XXL-førerhuset forventes også at dukke op på svenske lastvogne, hvor man heller ikke har snerrende totallængdebestemmelser for almindelige sættevognstog.
fba@transinform.com