Danske vognmænd svækkes yderligere i forhold til deres udenlandske kolleger, mener formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen.
Af Gwyn Nissen
Mens Danmark agerer duks og holder de danske vognmænd i kort snor med særregler og ekstraskatter, åbner andre lande kassen for deres vognmænd og slipper tøjlerne. Det er en udvikling, der bekymrer International Transport Danmark.
På organisationens generalforsamling i weekenden i Padborg pegede formand Mogens Therkelsen på ”urimelige danske særregler og sanktioner”, som de senere år har skadet dansk konkurrenceevne. - Jeg tænker her ikke mindst på vores forringede produktionsvilkår i relation til køre-hvile-tid og på dyretransportområdet med urimelige bødekataloger og ansvarsplaceringer. Vi ser desværre også en tendens til stigende anvendelse af protektionistiske reguleringer i flere af dansk erhvervslivs vigtigste afsætningslande. Der kan her nævnes kraftige stigninger i vejskatter efterfulgt af nationale tilskudsordninger samt etablering af nationale fortolkninger af cabotagereglerne, siger Mogens Therkelsen.
Drop dukserollenHan mener, at hvis det Indre Marked skal have værdi, skal de forskellige regelsæt fastlægges af EU, så alle konkurrerer på lige vilkår.
- Indtil dette er en realitet, skal vi i Danmark undlade at være eneste duks i klassen. Vil man hæve afgiften for transporterhvervet kraftigt i Danmark, som der er lagt op til i forbindelse med skattereformen, så må man på samme måde som i udlandet kompensere med tilskudsordninger, siger ITD-formanden.
Han håber, at regeringen nu er indstillet på at forhandle kompensationsordninger dvs. fx tilskud til investering i miljøvenlige køretøjer og i moderne teknologi, der kan fremme den bedst mulige kapacitetsudnyttelse til gavn for miljøet og trafiksikkerheden som i vores sydlige nabolande. Konsekvensen kan ifølge Mogens Therkelsen blive, at endnu flere af de danske vognmandstransporter bliver overtaget af udlandet, og endnu flere danske lastbiler blive udflaget.
Ting tager tidITD’s generalforsamling satte i fjor 20 millioner kroner af til en imagekampagne, der skal give omverdenen et mere realistisk og positivt billede af transportbranchen og dens betydning for samfundet. Men kampagnen er endnu ikke synlig.
- Da 20 millioner kroner er rigtig mange penge, og da vi skal være 100 procent sikre på, at pengene anvendes optimalt og rigtigt, har vi brugt det sidste års tid på at afdække en lang række grundlæggende forhold, siger ITD’s administrerende direktør Jens I. Petersen.
Der er blandt andet blevet holdt brainstorming-møde, der er indhentet erfaringer med imageprojekter i andre brancher og i udlandet, og der har været kontakt med forskningsinstitutioner på området.
I april 2009 har ITD inviteret fire udvalgte kommunikationsbureauer til at komme med et oplæg til den kommende kampagne.
- Og så skulle det gerne begynde at blive håndgribeligt og synligt – også for jer medlemmer, siger ITD-direktøren.
ITD vil også inddrage de øvrige transportorganisationer – herunder DTL og DI Transport - så hele den danske transportbranche bakker op om projektet.
- Så jeg er sikker på, at vi på næste års generalforsamling kan præsentere de første synlige resultater af kampagnen for jer medlemmer, siger Jens I. Petersen.
gn@transinform.com