Protektionisme er ikke vejen for dansk transport, siger direktør for DI Transport, Michael Svane.
Han påpeger i en kommentar til Christian Jensen og Per Rasmussens reaktioner, at Kim Johansen dels er blevet frikendt ved en dansk domstol og dels i en faglig voldgift af en højesteretsdommer.
- Det synes jeg, at vi skal holde fast i, at vi grundlæggende skal respektere domstolenes afgørelser. Så kan man godt være uenig, men dertil og så til at kalde os for en mafia – det har jeg svært ved at se har noget med sagen at gøre, siger Michael Svane.
Han mener, at cabotagekørsel er en fordel for den danske transportbranche, ”og derfor er vi tilhænger af den.”
- Men det betyder ikke, at reglerne ikke skal overholdes – selvfølgelig skal det ske inden for lovens rammer, siger Svane.
Intet hegn om DanmarkI denne uge var han til et transport-debatmøde med EU Kommissionen i Bruxelles.
- Alle tager afstand nationale indskrænkninger og protektionisme. Det gør man ud fra, at vi lever i et indre transportmarked, siger direktøren for DI Transport.
Han kan godt følge bekymringen i økonomisk hårde tider som disse:
- Men det skal ikke føre til, at vi hegne Danmark af – det får dansk erhvervsliv ikke nogen fordele ud af.
- Jeg synes hellere vi skal have fokus på, at vi skal have et konkurrencedygtigt og effektivt dansk transporterhverv – og jer ser helst, at vi bruger danske biler og chauffører – men i det lange løb sikrer vi ikke dansk erhvervsliv ved at lukke os inde og gøre cabotage eller udlændinge til skurke, siger Michael Svane.