Brdr. Jensen Møbeltransport A/S i Rødovre ser frem til bedre tider.
Af Lars Lassen
Tjekker man Brdr. Jensen Møbeltransports ansigt i den virtuelle verden, så møder man en i transportbranchen helt usædvanligt velgennemtænkt og gennemarbejdet hjemmeside. Visuelt er den ganske nydelig, men det er indholdet og præsentationen af dette der imponerer. Her fortæller teksten ikke blot, hvad virksomhed kan og vil, men design og indhold viser, at menneskene bag har tænkt grundigt over, hvordan budskabet kommer ud.
Det positive indtryk bliver forstærket, når man besøger virksomheden. Det moderne domicil på Hvidsværmervej i Rødovre er præget af orden – både den af den pæne slags på kontoret og af den praktiske slags, ude på virksomhedens store lager og p-plads.
Familievirksomheden Brdr. Jensens Møbeltransport ejes og drives i dag af anden generation - søskendeparret Leif Jensen, 46, og Anette Jensen, 39, der endeligt overtog virksomheden i august 2008.
Leif giver søsteren skylden for hjemmesiden.
- Det er faktisk vores tredje hjemmeside. Vi har naturligvis fået dem lavet af professionelle udefra, men vi har været inde over og godkende alle detaljer, fordi vi mener det er meget vigtigt, hvordan vi fremstår på nettet, siger Anette Jensen.
- Vi har en meget stor kundekreds med 300 erhvervskunder og vi henvender os også til private kunder, så det er vigtigt, vi fremstår som professionelle og troværdige. Det er måske ikke så vigtigt, hvis du eksempelvis kører distributionskørsel og lignende, for en enkelt eller to store kunder, siger Leif Jensen.
Virksomheden har ikke kun oplevet positiv respons fra kunder, men også fra jobansøgere.
- Vi er faktisk blevet overrasket over, hvor mange chauffører, der har søgt job her, der har kommenteret hjemmesiden ved jobsamtalen. Så det betyder også noget for rekrutteringen, fortæller Anette Jensen.
Brdr. Jensen Møbeltransport A/S beskæftiger omkring 35 ansatte, heraf syv i administrationen. Vognparken består af 13 biler, fordelt på tre forvogne med hænger, tre 15 tons-biler, samt tre varevogne med kasse og lift, samt tre mandskabsvogne. Godt to tredjedele af aktiviteterne er relateret til erhvervskunder, mens privatkunder tegner sig for resten.
Virksomheden har tidligere kørt internationale flytninger, men det er man gået bort fra for at koncentrere sig om indenlandske flytninger med fokus på hovedstadsområdet.
- Det er her vi er på hjemmebane og vi har valgt at fokusere på det, vi er bedst til, siger Leif Jensen.
Brdr. Jensen Møbeltransports fokus på kernekompetencerne og løbende udvikling af virksomheden og medarbejdere resulterede i 2007 i en nominering til Årets Transportvirksomhed.
Tabt millionomsætningKrisen har også sat sig spor hos Brdr. Jensen Møbeltransport – både negativt og positivt. Negativt fordi en række erhvervsvirksomheder har lagt planlagte omlægninger på dybfrost.
- Vi har oplevet lidt stilstand – især her omkring påske. Men vores sælgere får flere positive tilbagemeldinger på de tilbud, de er ude og give, end i starten af året. Samtidig er vores branche mindre konjunkturfølsom, fordi en virksomhed, der skærer ned og indskrænker også har brug for flyttefolk. Samtidig har vi også aftaler med en række advokater, så vi er også involveret, når en virksomhed skal ryddes efter en konkurs. Det er selvfølgeligt sjovere, når det går den anden vej – men for vores vedkommende, så var opsvinget lige lovligt hedt fra 2006 og frem til midten af 2008, fortæller Leif Jensen.
- Faktisk kostede højkonjunkturen os omkring 6 mio. kroner i omsætning. Vi mistede mange chauffører, der lod sig lokke af de høje lønninger i byggeriet. Da vi havde svært ved at finde egnede afløsere, så manglede vi hænder, selv om der var opgaver nok. Nu er der mere sammenhæng i tingene og vi forventer, at vi mere eller mindre kommer til at indhente den tabte omsætning i år, siger Leif Jensen.
Han understreger, at han sagtens kan forstå chaufførerne.
- Det var jo ikke bare den høje løn, der trak. Det var også mere tiltrækkende at gå rundt med en trillebør hele dagen på en byggeplads, end det var at sidde bag rattet, hvor man risikerede en bøde på 5000-6000 kroner for selv små overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne, siger Leif Jensen.
I dag har Brdr. Jensen Møbeltransport ikke bare fået fyldt de ledige chaufførsæder, men også kunnet rekruttere medarbejdere med håndværksmæssig erfaring.
- Det er en stor fordel i forbindelse med opsætning af kontorer, som udgør en væsentlig del af vores forretning, fortæller Leif Jensen.
50 års jubilæumBrdr. Jensen Møbeltransport blev stiftet af Anette Jensen og Leif Jensens far, Frank Jensen, sammen med broderen Skjold Jensen i 1958 på Frederiksberg.
Vognparken bestod da af en budcykel og en Fiat kassevogn.
Frank Jensen, der i dag er 76, har ganske vist overdraget tøjlerne til børnene, men han arbejder stadig i virksomheden – primært med at give tilbud på private flytninger.
Virksomheden vokser – blandt andet ved opkøb af Møbeltransport EVA og Frederiksberg Flytteforretning i slutningen af 1970’erne – frem til 1990, hvor børnene Anette, Steen og Leif Jensen overtager ledelsen i virksomheden.
1998 bliver et skelsættende år i virksomhedens historie. Dels afhænder man Frederiksberg Serviceudlejning, som brødrene Frank og Skjold Jensen i 1961 købte af deres forældre – der stiftede udlejningsvirksomheden i 1934 - og dels flytter virksomheden fra Frederiksberg til det nuværende domicil på Hvidsværmervej, hvor Brdr. Jensen køber lagerfaciliteter og domicil lige klods op ad motorvejen.
Sand anekdoteDermed bliver virksomheden pludselig langt mere synlig og det giver nye kunder.
- En lastbilchauffør, der ikke kan komme af med et læs vinduer til et af byggerierne på Mellemmolen i Københavnshavn, kommer i tanke om, at han har set der altid er lys ved vores lager. Så han kører herud og får lov til at læsse af her. Da han ikke var den eneste, der havde det problem, så betød det at praktisk taget alle vinduer på de store kontor og boligbyggerier på Københavns Havn i slutningen af 90’erne var en tur forbi herude, fortæller Leif Jensen.
Brdr. Jensen Møbeltransport bliver etableret som aktieselskab i 1990. I forbindelse med familievirksomhedens jubilæum i august 2008 vælger den ældste bror Steen Jensen at trække sig ud af virksomheden og etablere egen vognmandsforretning med speciale i skovarbejde tæt på bopælen på Falster.
Coaching og medarbejdertrivselBrdr. Jensen arbejder målrettet med medarbejderudvikling.
Brdr. Jensen oplevede, at de høje lønninger i byggeriet tiltrak mange af virksomhedens chauffører i 2006-2007, selv om virksomheden længe havde brugt betydelige ressourcer på medarbejdertrivsel. Men det har ikke fået ledelsen til at opgive kursen.
- Vi indførte faktisk coaching i 2006 – før det for alvor blev populært. Det er jo lidt et machomiljø, så der var lidt skepsis i starten. Men det er overvundet i dag, fortæller Anette Jensen.
Virksomheden holder teammøder en gang om måneden, hvor man diskuterer, hvad der fungerer godt og mindre godt.
- Samtidig kontrollerer vi kørekort, fordi det faktisk er vores ansvar, at sikre at vores chauffør er i besiddelse af kort. Vi slutter så typisk af med at gennemgå et emne, som vi oplever, der er behov for mere viden om. Det kan for eksempel være indførelse i køre- og hvivletidsbestemmelser, fortæller Leif Jensen.
Brdr. Jensen har tidligere tilbudt medarbejderne adgang til styrketræning via en rabatordning i et nærliggende fitnesscenter.
- Det har vi droppet, fordi den ergoterapeut vi anvender har frarådet det, fordi vores medarbejderes arbejde faktisk er så hårdt, at hård fysisk træning gør mere skade end gavn. Kroppen har mere brug for hvile efter en fysisk hård arbejdsdag, så den kan restituere sig. Til gengæld har vi opstillet en maskine, der hjælper medarbejderne med at strække ryggen, fortæller Anette Jensen.
Medarbejderne har også adgang til gratis kildevand og frugt.
OrganisationsarbejdeLeif Jensen har været aktiv i brancheorganisationer siden starten af 90’erne.
Selv om familiefirmaet kræver lange arbejdsdage, så har Leif Jensen prioriteret organisationsarbejdet. Han er næstformand i Dansk Møbeltransport Forening, hvor han har siddet i bestyrelsen siden 1992. Han er medlem af bestyrelsen i Nordre Birks Vognmandsforening og kommende suppleant i DTL’s bestyrelse.
- Organisationsarbejdet er en god måde at møde kolleger på. Arbejdet i Dansk Møbeltransport Forening har altid haft høj prioritet for mig, fordi der her er fokus på det faglige fordi medlemmerne laver omtrent det samme. Samtidig har flyttebranchen traditionelt været rigtigt gode til at arbejde sammen og det præger også arbejdet i foreningen, siger Leif Jensen.
- Arbejdet i Nordre Birks Vognmandsforrening og DTL er mere politisk. Men det er også sundt, at møde andre dele af branchen, hvor man gør tingene på en anden måde. Det er naturligvis vigtigt, at man står sammen, hvis man vil ændre på tingene. Men organisationsarbejdet er også velegnet til at skabe og opretholde et brugbart netværk i branchen, mener Leif Jensen.
Filter på miljøzonenBrdr. Jensen Møbeltransport har indført miljøzonetillæg fra 1. marts.
Med hjemmebane i hovedstadsområdet er miljøzonen i Københavns og Frederiksberg kommuner ikke til at komme uden om. Brdr. Jensen Møbeltransport har udskiftet to ældre lastvogne med nye med Euro5 motorer, samt eftermonteret partikelfilter på en Mercedes Atego med Euro2 motor, der er indrettet til kunsttransport med opvarmet kasse.
- Det var alt for tidligt at skifte den ud. Så vi besluttede at investere i et partikelfilter, fortæller Leif Jensen.
Han har valgt en dyr løsning med et partikelfilter med efterbrænder, for at sikre det virker på en bil, der kører meget bykørsel.
MiljøzonetillægDet har kostet 60.000 kroner at forlænge ’levetiden’ på kunstbilen.
- Faktisk burde de to biler vi har skiftet ud med Euro5-biler også have kørt mindst et par år mere. Det er rigtigt dyrt, at afskrive materiel før tid. Der er faktisk ganske betydelige omkostninger forbundet med at køre i miljøzonen og derfor har vi indført et særligt miljøzonetillæg fra 1. marts i år. Vi kan simpelthen ikke lade vores kunder uden for zonen betale den ekstraregning. Vi skal jo kunne konkurrere med lokale flyttevirksomheder i Roskilde og Slagelse. Det har jeg uden held forsøgt at forklare Klaus Bondam, der mener vi bare kan hæve vores generelle pris. Men det må være borgerne i København og Frederiksberg, der betaler regningen for deres politikeres beslutninger, siger Leif Jensen.
ll@transinform.com