23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Godsredegørelse erkender lastbilernes betydning

Dansk godstransport har fået en realistisk drejebog for fremtiden med regeringens godsredegørelse.

Dansk godstransport har fået en realistisk drejebog for fremtiden med regeringens godsredegørelse.





Af Lars Lassen

Godstransporten har traditionelt fået en stedmoderlig behandling i dansk politik. Bortset fra et hav af regler, krav og afgifter, der udgør en væsentlig del af rammevilkårene for godstransportsektoren, så har politikere og myndigheder kun vist ringe interesse for godstransportens funktion og samfundsmæssige betydning.

Det erkender Transportministeriet åbent i den ”Redegørelse om Fremtidens Godstransport”, som transportminister Lars Barfoed – lidt forsinket – fremsatte midt i april. Godsredegørelsen skal være et opgør med den ofte tilfældige og ustrukturerede politik, der hidtil har været ført på området.

”Fremtidens Godstransport” sammenholder de konkrete tiltag, som regeringen har iværksat på godstransportområdet, med de politiske ambitioner om et effektivt og grønt godstransporterhverv.

- Godstransporten i Danmark står overfor store udfordringer med voksende international konkurrence, øgede krav til præcision af de enkelte transporter og voksende fokus på grønne godstransporter. Danmark har derfor brug for en innovativ godstransportsektor med fokus på at effektivisere transporterne til gavn for erhvervslivet, borgerne og miljøet, sagde transportminister Lars Barfoed ved præsentationen af redegørelsen.

Lastbilen i centrum

Godsredegørelsen erkender ikke bare, at lastbilen er involveret i praktisk taget enhver transport – hvis ikke ved varens oprindelsessted, så ved leveringen til slutbrugeren. Mere interessant er det, at embedsmændene i Trafikministeriet også erkender, at lastbilernes hovedrolle ikke bliver mindre i fremtiden.

” Lastbilerne vil også om 15-20 år være den dominerende godstransportform i Danmark, selvom andre transportmidler vil overtage en større andel af den voksende transport. Det er derfor vigtigt, at lastbilerne bliver så effektive, trafiksikre og miljøvenlige som muligt,” hedder det i redegørelsen

Modulvogntogene fremhæves som et eksempel på en effektivisering af lastbilerne, som gavner både effektivitet og miljø. Redegørelsen åbner også op for andre justeringer af rammevilkårene, så som en øget totalvægt på almindelige lastvognstog.

Men regeringen ser ikke kun mulighederne for tekniske tiltag – man erkender også behovet for enklere regler.

- Med de mange initiativer i godsredegørelsen har vi taget et vigtigt skridt til at fremme en effektiv og miljøvenlig godstransportsektor. Det gælder f.eks. det igangsatte regelforenklingsarbejde, der vurderer over 30 forslag til regelforenkling. Og det gælder de mange initiativer, der med medvirken fra det nye Center for Grøn Transport igangsættes for at fremme grønne godstransporter i Danmark, sagde Lars Barfoed.

Positiv modtagelse

Transportens brancheorganisationer vender tommelfingeren opad – men også kritik.

Udsigten til en mere gennemtænkt og struktureret politik på godstransportområdet bliver hilst velkommen i godstransportbranchen. Her er et klip af kommentarer fra brancheorganisationerne.

DI Transport

I DI Transports siger direktør Michael Svane:

- Den nye godsstrategi markerer et godt skift i dansk politik. Alt for længe har man diskuteret om gods skal med skib, tog, fly eller lastbil. Det må være slut nu. Realiteten er, at hvis vi skal have en moderne og konkurrencedygtig godstransport, så skal alle transportformer i spil. Erhvervslivet er klar til at levere fremtidens grønne transportløsninger. For det første skal der satse massivt på forskning, udvikling og tilskud til nye teknologier. For det andet er godstransport er i sin natur international og derfor skal vi primært finde EU-løsninger. Modulvogntog er et eksempel på et godt dansk løsningsforslag, som både kan og skal løftes op på EU-niveau, siger Michael Svane, der også glæder sig over en række konkrete forslag, der kan effektivisere godstransporten – herunder muligheden for at tillade en højere totalvægt på almindelige lastvognstog.

Michael Svane glæder sig også over at redegørelsen rummer en lang række konkrete bud på løsninger.

DTL

Godsredegørelsen får også en positiv modtagelse i Dansk Transport & Logistik.

- Vi har som brancheorganisation for transporten hele tiden vidst, at effektiv og miljørigtig godstransport er vigtig for Danmark som velfærdssamfund, ja for alle de ting, som vi som borgere forventer fungerer, hver eneste dag i vores dagligdag. Nu har transportministeren med sin redegørelse vist, at regeringen forstår vigtigheden af godstransport. Det fortjener ministeren og regeringen stor ros for, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Vognmandsorganisationen er især tilfreds med erkendelsen af lastbilens rolle og betydning, men roser også den politiske vilje til at styrke de andre transportformer.

- Der er på mange strækninger og til mange opgaver intet alternativ til lastbiler, men det er også væsentligt at fastslå, at godstransport på bane også er vigtigt både i dag og fremover. Det kræver imidlertid nogle bedre betingelser for bane-operatørerne, og her må vi kvittere for, at Godsredegørelsen beskriver, at der skal afsættes 200 mio. kr. til fremme af godstrafik på jernbanen, siger Erik Østergaard.

Roserne fra DTL har dog også torne. Blandt andet fordi redegørelsen fastholder troen på grønne kørselsafgifter på lastbiler, selv om erfaringerne fra eksempelvis den tyske maut viser, at den slags afgifter ikke bidrager til øget effektivitet og mindre kørsel.

- Regeringen skal have ros for at fokusere på godstransporten over en bred kam og ikke blot på enkelte problemområder. Men det betyder også en forpligtelse til at prioritere benhårdt og konkret på det, der virker, siger Erik Østergaard.

ITD

Også International Transport Danmark (ITD) hilser redegørelsen velkommen.

- Vi bakker op om de overordnede målsætninger i strategien og har jo selv været med til at skubbe i den retning ved alle givne lejligheder. Især glæder det os, at der er fokus på en samlet strategi for transporten, udtaler ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen.

Èn af de ting, der ligger ITD-formanden meget på sinde, er, at der i strategien bliver sat fokus på især mere langsigtede investeringer, som inddrager de internationale godskorridorer specielt i Jylland, og at man får lavet bilaterale investeringsaftaler med vores tyske naboer.

- Femern Bælt-forbindelsen er en glædelig realitet, men kun hvis man samtidig får udbygget motorvejskapaciteten på den internationale jyske rute. Jo før jo bedre, slutter ITD-formanden.

FDL

I Frie Danske Lastbilvognmænd er reaktionen mere skeptisk. Organisationen erkender, at redegørelsen på papiret rummer mange fornuftige punkter. Men FDL fastslår, at det intet er værd, hvis ikke danske politikere og myndigheder sikrer danske transportvirksomheder lige konkurrencevilkår i forhold til den tiltagende konkurrence fra udlandet.

- Målet er en effektiv distribution og logistik i verdensklasse, samt at få reduceret transportsektorens negative påvirkning af klima og miljø, hedder det i redegørelsen. Men ministeren melder intet om, hvorvidt man vil se på de forhadte cabotageregler eller om der vil ske en skærpelse af kontrollen med udlændingene. Og før det sker, er vi faktisk lige vidt, hvis nogen på Christiansborg ellers skulle være i tvivl, skriver Preben Skjøth fra FDL i en kommentar.

Udsigten til regelforenkling hilses også velkommen – men ikke uden forbehold:

- Det er alt sammen udmærket, men vi tvivler ærlig talt på, at det bliver danske vognmænd med danske biler og dansk arbejdskraft, der scorer på de nye tiltag.

ll@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.088