23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tyske bromodstandere kalder til kamp

Tysk kampagne betegner den faste forbindelse over Femern Bælt som en økomisk blindgyde.

Tysk kampagne betegner den faste forbindelse over Femern Bælt som en økomisk blindgyde.





Af Lars Lassen

Mens broerne over Storebælt og Øresund i sin tid vækkede en stærk modstand blandt danske søfolk, miljøforkæmpere og naturbevaringskræfter, så har protesterne mod den faste forbindelse over Femern Bælt hidtil været få og spage.

Derfor rejste en lille håndfuld tyske bromodstandere fra ’Aktionsforbundet mod en fast forbindelse over Femer Bælt’ til København, for at vække danskerne.

- Vores formål med at sende den kritiske brochure på gaden er at stimulere debatten i Danmark og få folk til at tage stilling til projektet. Det er nemlig ikke kun på det økonomiske plan, at broen er en dårlig idé. Også skibssikkerheden og dyrelivet i et af verdens mest følsomme havområder risikerer at blive sat over styr, sagde Aktionsforbundets talsmand, Jürgen Boos.

Aktionsforbundet har udgivet en pjece – på både tysk og dansk – hvor man argumenterer mod broforbindelsen.

Skrøbelig økonomi

Hovedangrebslinien går mod de trafikprognoser, der danner grundlaget for de økonomiske kalkuler i broprojektet. Aktionsforbundet tvivler simpelthen på, at regnestykket der sandsynliggør en tilbagebetaling af det lånefinansierede broprojekt holder.

Blandt andet citeres unavngivne eksperter for, at den fremtidige trafikvækst i Nordeuropa vil ske på øst-vest-aksen på grund af EU-udvidelsen. Af samme grund vil væksten i trafikken i Østersøområdet primært ske på en akse over Sassnitz og Rostock, mens trafikvæksten kun i ringe grad vil øge trafikken fra Sverige over Danmark til Hamborg.

- Samtidig bruger man tal fra 2004 for prisen på broen. Men faktum er at man slet ikke kender prisen, fordi man ikke ved, hvordan forbindelsen kommer til at se ud. Femern Bælt er både en af verdens mest trafikerede skibsfartsruter og et særligt beskyttet internationalt havområde. Det betyder, at både den internationale søfartsorganisation IMO og landene i Østersøområdet skal godkende projektet af hensyn til skibsfarten og tyske domstole skal godkende projektet med hensyn til eksempelvis naturbeskyttelse. Det kan meget vel ende med, at den foretrukne og forholdsvis billige broløsning skal erstattes af en dyrere tunnelløsning, siger Malte Siegert fra Aktionsforbundet.

Han påpeger, at tyske erfaringer viser, at de juridiske tovtrækkerier, som ofte følger med store infrastrukturprojekter i Tyskland – blandt andet på basis af miljøbeskyttelseslovgivningen – kan føre til betydelige forsinkelser i projektet.

- Det er ikke ualmindeligt, at et års forsinkelse kan øge omkostningerne med op til 10 procent. Samtidig stammer en meget stor andel af persontrafikken på den nuværende færgerute fra grænsehandel, der er drevet af forskelle i afgifter på eksempelvis øl, vin og spiritus. I takt med at EU harmoniserer disse afgifter, så vil den trafik forsvinde, mener Malte Siegert.

Politisk selvmål

Aktionsforbundet påpeger også, at en broforbindelse over Femern Bælt vil undergrave de politiske tiltag på regionalt, national og EU-plan for en mere miljøvenlig og CO2-gunstig trafik.

- En fast forbindelse vil virke dræbende for den godstrafik, der i dag går på skib mellem Tyskland og Danmark, Sverige og Finland. Jernbanen vil kun i meget ringe grad overtage noget af godset fra skibene, mens lastbilerne vil løbe med broderparten. Det vil være katastrofalt for miljøet og blot øge trængslen på den overbelastede tyske infrastruktur. Det vil især være mærkbart omkring Hamborg og den tyske stat har ikke råd til at udbygge infrastrukturen i Hamborg-området i nær samme takt som trafikken vokser. Der er i forvejen rigtigt mange andre infrastrukturprojekter, der trænger sig på i Tyskland – ikke mindst på øst-vest-korridorerne, siger Malte Siegert.

ll@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079