På skinner: Lastbilmægleren nøjes ikke kun med at levere materiel til landevejstransporten.
Af Finn Bjerremand
Det kører i ordets bogstaveligste forstand for virksomheden Lastbilmægleren ApS fra Børkop syd for Vejle. Det er lidt over to år siden at Carsten Lykke sprang ud på det dybe vand og blev selvstændig leverandør af lastvogne med tilhørende materiel. En beslutning han ikke har fortrudt et sekund.
Carsten Lykke gjorde for nylig status over de to forløbne år og han kan med tilfredshed se tilbage på udviklingen i virksomheden - der selvfølgelig også mærker, at det er blevet andre tider. Specielt det sidste år gik dog over al forventning:
– Jeg har hængt nye nummerplader på et stort antal nye og nogle få brugte lastvogne, og faktisk kan jeg næsten matche et fransk lastvognsmærkes salg af nye lastvogne sidste år, hvor jeg har været alene om salgsarbejdet, mens det franske mærke råder over en større organisation, siger Carsten Lykke.
Som det hedder i idegrundlaget for Lastbilmægleren: Tiden er ikke til hurtige løsninger – men til rigtige løsninger.
- Det er lige nu mere rigtigt end nogensinde, siger Carsten Lykke.
En hybridEt eksempel på at Lastbilmægleren kan levere skræddersyede løsninger til kunderne, er den netop leverede nye DAF lastvogn, som nærmest er en hybrid mellem en lastvogn og et lokomotiv, der tilmed er udstyret med både en hydraulisk platform og kran med mandskabskurv.
Opgaven lød på, at der skulle bygges en lastvogn, der skulle kunne køre på skinnenettet, og den skulle være udstyret med flere forskellige løfteanordninger, bl.a. en kran, så den kan anvendes til at servicere ledningsnet m.v. på jernbaner.
Projektet har været længe undervejs og har involveret flere forskellige leverandører. Chassiset er en ny DAF af typen CF 65.250, der er et almindeligt toakslet chassis. KLC i Kolding har stået for leverance af opbygning af lad og Palfinger-kran, mens Saxliften og akslerne med skinnehjulene er bygget på af Chrois, der er specialister i denne type opgaver.
PM Lastvognsservice A/S i Hedensted, der er autoriseret DAF serviceværksted har bygget et dieselgeneratoranlæg på vognen samt stået for alle elektriske tilslutninger og programmeringer, samt montage af rotorblink over førerhuset med tilhørende blitzlys.
- Det har været en god og spændende opgave, siger Carsten Lykke.
fba@transporttidende.com