23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tyske miljøzoner er lovlige

Retten har talt: Håndværker og kvindelig bilist havde stillet spørgsmålstegn ved de tyske miljøzoners lovlighed. Men de bliver – og der kommer flere til.

Retten har talt: Håndværker og kvindelig bilist havde stillet spørgsmålstegn ved de tyske miljøzoners lovlighed. Men de bliver – og der kommer flere til.





Af Gwyn Nissen

Siden 2008 har biler og lastbiler skullet opfylde særlige miljøkrav for at kunne køre ind i Hannover og en række andre tysker byer. Og nu har en retssag i Hannover fastslået, at miljøzonerne er lovlige.

En tysk kvinde, der ikke længere kunne køre ind til byen i sin gamle bil, og en håndværker, der ikke kunne bruge sine biler til at køre ind til kunderne i centrum, havde klaget over miljøzonen.

Men retten i Hannover afviste klagen og dermed er der fri bane – ikke kun i de 30 tyske byer, der allerede har indført skærpede miljøkrav, men også i de mange andre byer, som ventes at indføre miljøzoner i de kommende år.

Retten i Hannover skulle blandt andet undersøge, om miljøzonerne og forbuddet mod forurenende køretøjer i centrum har haft indflydelse på luftkvaliteten i byerne.

Mens tilhængere bakket op af eksperter ser en klar forbedring af luftkvaliteten og miljøet, mener modstanderne, at miljøzonerne går ud over erhvervslivet og de privates økonomi. Organisationer klager over, at håndværkerne midt i finanskrisen ikke har råd til at investere i nyt, miljørigtigt materiel.

Bilejernes organisation ADAC betegnede det som ekspropriation.

Klage afvist

EU’s nye grænser for partikelstøv var et af argumenterne for at indføre miljøzonerne, men her har miljøzonen i Hannover endnu ikke haft den store positive effekt.

Retten i Hannover konstaterede, at værdierne for partikelstøv i forvejen havde været lave og under EU-grænseværdierne i Hannover.

Til gengæld herskede der blandt parterne ingen tvivl om, at luften i Hannover er forurenet og at der er behov for at gribe ind.

På den baggrund fandt retten, at luftkvaliteten nu var forbedret på en række andre områder og derfor blev klagerne afvist.

Miljøzonen er blot et led i en større plan, der skal sikre en bedre luftkvalitet i Hannover.

Fremgang i Berlin

Senest har også tal fra Berlin, der var den første tyske by til at indføre en miljøzone, vist, at zonen har haft en positiv effekt på luftkvaliteten. Miljøzonen virker, lyder det fra Berlins senat.

Kritikerne vurderer dog, at det lige så ofte er vejrligt betingede forhold, der gør, om miljøværdierne overholdes. Således er grænseværdierne for finstøv overskredet 24 gang i år – eller lige så mange gange som i hele 2008.

CDU vurderer, at det skyldes lang tids tørke samt østenvind, der bringer partikler fra polske og tjekkiske kulkraftværker ind den tyske hovedstad.

Havde det ikke været for miljøzonen, var grænseværdien for finstøv overskredet hele 28 gange, påpeger Berlins miljøsenator Lompscher.

EU tillader 35 dage med overskridelser.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078