God plads: TOR Air stiller kapacitet til rådighed for flyselskaber, der har skåret ned.
Af Herbert Nielsen
Trods krise er der alligevel dem, der vover pelsen i luftfarten. Som for eksempel det svenske selskab TOR Air, der har base på Göteborg Landvetter.
TOR Air, ledet af Torbjörn Winsell, der dog ikke har lagt navn til virksomheden, fik sit første og hidtil eneste fly lige før jul i en tid, hvor det kun var stearinlysene, der oplyste verden i en krisetid.
Det er en Boeing 737-400, der blev leaset for at løfte et koncept med fokus på to potentielle markeder: Ad-hoc charter-operationer og ACMI-operationer.
Ad-hoc operationer er rene her-og-nu og kortvarige engagementer for kunder, der har en konkret opgave at løfte ud over egen kapacitet. Mens ACMI-operationer handler om flykapacitet for kunder, der har behov for fly som ”pakkeløsning” med alt fra flyet over besætninger, vedligehold og forsikring.
- Det vigtigste for os er, at flyet faktisk er i luften og tjener penge, siger Torbjörn Winsell. Og med de konjunkturer, der hersker lige nu, er det klart, at det i første omgang ville dreje sig om at komme ind på markedet for ad-hoc operationer. Og det er lykkedes for os.
Næste fase- Vores fly er nu fuldt optaget af operationer for en række kunder, der inkluderer blandt andre det norske Norwegian, det danske Cimber Sterling og det svenske Viking Airlines. Faktisk ser det ud til at holde frem til sommeren, hvor vi venter en ny fase i vores forretningsudvikling, siger Torbjörn Winsell.
- Mange regulære luftfartsselskaber har som bekendt sat fly på jorden for at spare omkostninger – og derfor er der begrænset udbud af tilgængelig ekstra flykapacitet på markedet for at betjene charteroperatører, de store rejsearrangører. Her venter vi at se de første mere langvarige kontrakter på ACMI ved siden af mange ad-hoc operationer.
Faktisk er det gået så godt for TOR Air, at man regner med at anskaffe fly nummer to fra starten af det forestående vinterprogram. Og det skal sandsynligvis være en nyere og større udgave af Boeing 737, nemlig en Boeing 737-800, der kan klare de længere stræk med passagerer fra de nordiske lande til fjernere rejsemål.
TOR Air regner med at træffe beslutning om fly nr. 2 allerede før dette efterår.