23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremgang nord for polarcirklen

Skifte: Det var længe en stående vittighed - bekostet af svenske skatteydere: Luleå Kallax Lufthavn nord for polarcirklen - blottet for trafik.

Skifte: Det var længe en stående vittighed - bekostet af svenske skatteydere: Luleå Kallax Lufthavn nord for polarcirklen - blottet for trafik.





Af Herbert Nielsen

Flere end ti års overvintring ser ud til at ende med en succes: Det er endelig lykkedes at få en scheduleret fragterrute op at stå - Korean Air Cargo flyver nu en gang ugentligt mellem Kallax og Seoul, med videre forbindelse ud i den store asiatiske verden.

De første flyvninger med Korean’s Boeing 747-400F foregik i januar i år. Så har der været nogle pauser, og her efter påske fra den 21. april er Korean Air Cargo igen fast i luften med ren rutetrafik efter en start, hvor man måtte nøjes med charterflyvninger, der krævede engangstilladelser af myndighederne.

Tankstation for fragtfly

Den oprindelige tanke var at etablere Luleå Kallax som en ”tankstation” for fragtfly mellem Europa/USA og Nordasien. Men det koncept kom aldrig til at fungere. Nye trafikruter over Sibirien gjorde ”tankstationen” overflødig, og mellemlandinger uden trafikrettigheder er ren tilsæt for luftfartsselskaber.

Det var stat og kommune, der hang på regningen, og de svenske skatteborgere hældte millioner efter millioner i lufthavnen, der lå stort set øde hen, bortset fra transporter til og fra rumfartscenteret i nærheden samt prøveflyvninger med militærfly.

Med Ole Nordstrom som administrerende direktør er Kallax Cargo nu ejet af fem transport- og logistikpartnere I Sverige, Norge og Finland: Meyership AS, Holm Shipping AS og Wiiks Transport AS i Norge, Kalles Bud och Transport AB i Sverige og Kalottspedition OY i Finland, sammen med de oprindelige svenske ejere NCC, Norrporten og Luleaa Kommune.

Kort vej

Tyngden i det nye koncept ligger klart i det norske marked: Her tilbyder Korean Air Cargo en kortere vej fra de nordnorske produktionssteder for laks og sømad til de store asiatiske markeder i især Korea, Kina og Japan. Og på de hidtidige flyvninger har det netop været disse transporter, der har ”tonset”.

Til den første flyvning efter påske var der således også booket godt 60 tons laks og sømad. Disse sendinger truckes fra norske fabrikker til Luleå. Og der er tale om store tidsbesparelser: Fra Tromsø til Luleå spares der således 25-30 timer på landevejen sammenlignet med transporttiden fra Tromsø til Oslo Gardermoen Lufthavn.

Der spares også penge: Faktisk koster det 118 procent mere at trucke til Oslo end til Kallax..

Men på bare lidt længere sigt er det meningen, at også andre norske eksportører end laksefolket skal tiltrækkes. Der tales med industrien i de nordlige dele af både Norge, Sverige og Finland, og skal det hele lykkes, skal der andre sendinger end laks til: Laks fylder godt og vejer meget – men flyves til lave rater. Det skal helst pakkes sammen med sendinger af andet gods til bedre rater.

Mere udvikling

Endnu er Sverige og Finland ikke kommet op at stå i forhold til den nye fragter. Men Finland regner med at koble sig på her fra forsommeren.

Problemet er, at Finnair som bekendt er en stor spiller i luftrummet mellem Europa og Asien. Men Finnairs fly er passagerfly med plads til fragt i det underste dæk. Mens Korean Air Cargos fly er en ren fragter med kapacitet på det altædende hoveddæk. Derfor kan dette fly klare tunge og omfangsrige forsendelser, som Finnair’s fly ikke kan ”sluge”.

Samtidig arbejdes der nu også på at lægge endnu en tjeneste for markedet: Import.

Ruten for Kallax-fragteren går via Luleå mellem Korea og Frankfurt. Tanken er, at det skal være muligt at fylde asiatisk eksportgods til Luleå på flyet – og det vil åbne helt nye udviklingsmuligheder.

Under alle omstændigheder er Luleå Kallax Airport ikke længere noget, man skal pege fingre ad. Eller som svenske skatteydere alene skal betale for…

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079