23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Papir på sikkerheden

Eksamen: Samtlige internationale flyselskaber i IATA fik fornyet deres sikkerheds-certifikater i tide.

Eksamen: Samtlige internationale flyselskaber i IATA fik fornyet deres sikkerheds-certifikater i tide.





Af Herbert Nielsen

Det har krævet ikke så lidt. Men det lykkedes: Alle IATA’s 224 medlemmer blandt alverdens luftfartsselskaber nåede deadline for IOSA-certificering med udløbet af 2008.

IOSA står for International Operational Safety Audit – og hele manøvren tager sigte på at øge sikkerheden inden for verdens civile luftfart ved en omfattende revision af de enkelte selskabers sikkerhedsorganisation.

Revisionen omfatter alle sider af en luftfartsvirksomhed med henblik på sikkerhed. Det handler om management, om sikkerhedsprocedurer i operation og vedligeholdelse af fly og det handler om kontrolsystemer til sikring af, at alle disse procedurer så også kendes, forstås og overholdes overalt i det enkelte selskab.

Endevendt

Når et selskab er blevet endevendt af IATA’s inspektører, vurderes det med henblik på certificering. I de fleste tilfælde vil det i første hånd indebære en lang række henstillinger og anmærkninger, og så kører processen frem og tilbage, indtil forudsætningerne for en certificering endelig er opnået.

Men dermed standser det ikke: IOSA-certificeringen indebærer optagelse på IATA’s register over godkendte selskaber for en toårsperiode. Så skal selskaberne op til ”eksamen” igen – og bestå for at opretholde deres certifikat.

Ved udgangen af 2008 skulle alle IATA medlemmer have opnået IOSA-certificering for at forblive medlemmer af organisationen, der er en organisation under FN. Og det lykkedes altså.

Dermed er 93 procent af verdens internationale civile luftfart gennemført af godkendte IATA-selskaber. Dem er der 224 af, men i alt 308 luftfartselskaber er nu optaget i IOSA-registret.

Også andre end IATA-medlemmer har altså set betydningen af at være i stand til at redegøre for deres sikkerhed.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078