23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DB Schenker: Kombiterminaler trænger til opgradering

Nyt tiltag: Høje Taastrup-terminal nærmer sig kapacitetsgrænsen, når DB Schenker etablerer ny godsrute mellem Århus Havn og Høje Taastrup.

Nyt tiltag: Høje Taastrup-terminal nærmer sig kapacitetsgrænsen, når DB Schenker etablerer ny godsrute mellem Århus Havn og Høje Taastrup.





Af Gwyn Nissen

En ny godsrute har set dagens lys på jernbanen: DB Schenker Rail indsætter seks ugentlige tog mellem APM Terminals på Århus Havn og kombiterminalen Høje Taastrup.

Hvert tog består af op til 28 vogne med 60-80 containere. Og der er mulighed for, at godsmængden stiger til 10-12 tog pr. uge.

- Vi kan spore en stigende interesse for togløsninger blandt vores kunder, siger kommerciel chef, Helle Almind, APM Terminals. Derfor er vi glade for DB Schenker Rails nye initiativ, som giver både flere ugentlige afgange og en konkurrencedygtig pris.

APM Terminals er desuden tilfredse med, at fastholde håndteringen af dansk gods i Danmark. Tidligere skete håndteringen nemlig i Bremerhafen i Tyskland, hvor godset blev omlastet til et andet skib, der så sejlede videre til Frihavnen i København. Her blev godset omlastet endnu en gang og kørt på lastbil gennem København.

- Jeg er sikker på, at man i København er godt tilfredse med, at vi med denne togløsning fjerner store mængder tung trafik fra indre by, siger APM Terminals administrerende direktør Jakob Flyvbjerg Christensen.

APM Terminals har beregnet en væsentlig miljøgevinst ved at tilrettelægge godstransporten på den nye måde.

Glæde

Hos DB Schenker Rail Scandinavia er administrerende direktør Stig Kyster-Hansen glad for, at der kan laves nye gode forretninger i en finanskrise-tid:

- Vi er særligt glade for, at APM Terminals ligesom os lægger vægt på miljøberegninger i deres tilrettelæggelse af godstransporten. Den nye togløsning understreger det samfundsmæssigt fornuftige i at flytte gods fra vej til jernbane.

De nye tog fra Århus betyder også, at kombiterminalen i Høje Taastrup nærmer sig kapacitetsgrænsen for opstillingsplads.

- Vi har i den seneste tid regnet på udviklingsmulighederne for de to kombiterminaler i henholdsvis Høje Taastrup og Taulov, og begge terminaler trænger til en opgradering – primært med mere opstillingsplads – for i højere grad at kunne blive omdrejningspunkter for en mere miljørigtig tilrettelæggelse af godstransporten i Danmark, siger Stig Kyster-Hansen.

Kombi-rapport

DB Schenker Rail Scandinavia har udarbejdet en rapport i forhold til at opgradere kombiterminalerne i Høje Taastup og Taulov.

Opgraderingen er nødvendig, da ingen af de to terminaler er gearet til vækst med det layout og den størelse de har nu.

To etaper

Opgraderingen kan ske i to etaper. Første etape er 31,2 millioner kroner til Taulov og knap 27,7 millioner kroner i Høje Taastrup.

I anden etape er der behov for 34 millioner kroner i Taulov og 53 millioner kroner i Høje Taastrup.

En opgradering vil skabe markant synergi med de øvrige planlagte investeringer i infrastrukturen, bl.a. Femern Bælt-broen og den nye jernbane mellem København og Køge.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.137