Effektivitet: Jysk Ladfabrik bygger det første fragtlad med et enkelt tredækkersystem.
Efter ønske fra fragtmand Flemming Krogh i Ulfborg har Jysk Ladfabrik netop udviklet det første nye fragtlad, der med et smart system kan omdanne ladet til at have tre dæk i stedet for et.
Når elementerne til de to ekstra dæk ikke skal bruges, kan de placeres i siden, som en slags ekstra sidebrædder.
Med de lange afstande som fragtmændene ofte opererer over i dag, er det nødvendigt at have effektivt materiel. Det fik fragtmand Flemming Kroghs søn Bjarne Krogh til at sætte sig ned og tænke på en løsning.
Det skulle nemlig ikke bare være et system som kan give mulighed for tre dæk, det skulle samtidig også være let at arbejde med og det må ikke være for kompliceret.
Herefter blev opgaven overgivet til Jysk Ladfabrik i Hedensted, hvor Palle Wohlert blev sat på opgaven. Efter en finpudsning af løsningen, blev produktionen af det første lad sat i gang. Nu er det nye lad færdig og monteret på en ny treakslet Scania der er klar til levering til fragtfirmaet i Ulfborg, som har store forventninger til den nye og effektive ladløsning.
- Den nye løsning er væsentlig bedre end dem der findes på markedet i dag, så vi har også forventninger om at der i fremtiden vil være flere af vore kunder, som vil vælge denne løsning, siger direktør Allan Skibsted, Jysk Ladfabrik.
Leveringen sker som en del af en større ordre, som har omfattet både 2-akslede og 3-akslede trækkere, samt flere traditionelle 2-akslede fragtbiler, oplyser salgskonsulent Jan Jensen fra Scania Biler A/S i Holstebro.
Hos Jysk Ladfabrik ApS i Hedensted har man fået vendt skuden efter først den store optur og senest nedturen omkring nytåret 2008/09.
Et stort fald i salget af nye lastvogne har også sat sit præg på virksomheden, så antallet af nye lad til fragt- og distributionsvogne er helt i bund lige nu.
- Vi fik dog tilpasset os og har måttet tage afsked med en håndfuld medarbejdere, siger en af indehaverne, Henry Christensen.
Sidste år indgik Jysk Ladfabrik en forhandleraftale med Sawo og satser derfor på at blive et større servicecenter for hydraulik i forbindelse med kraner, tippelad, hejs, hydrauliske bagsmække m.v., hvor Jysk Lad både vil tilbyde nye opbygninger med hele Sawos omfattende program samt service på al mulig hydraulik uanset mærke.
NicheproduktionDen østjyske ladfabrik forsætter dog med at bygge lad. Det vil dog nok være mere nicheproduktion.
Palle Wohlert, der er et kendt ansigt i branchen, er derfor blevet ansat til at bygge nye lad.
- Nu kan vi tilbyde vore kunder, at vi kan ”løfte” specialopgaver af enhver slags inden for dette felt, siger Henry Christensen.
Lige nu bygges der på nogle nye specialopgaver som f.eks. lad til transport af store gaffeltrucks, kranbiler m.v.
Ladafdelingen udfører også udbedringer af trafikskader og større reparationsopgaver.
fba@transporttidende.com