23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vito af vejen

Danmarks Transport-Tidende tester: Mercedes Vito 4X4 har overraskende gode terræntalenter.

Danmarks Transport-Tidende tester: Mercedes Vito 4X4 har overraskende gode terræntalenter.





Af Lars Lassen

Markedet for firehjulstrukne vans er ikke voldsomt i Danmark. Men for håndværkere, montører og teknikere, der servicerer vandboringer, vindmøller og anden infrastruktur uden for alfarvej, så er en offroader – især i vinterhalvåret – med god plads og bæreevne en velkommen arbejdskammerat.

En af de interessante bud på dette nichemarked er Mercedes Vito 4X4.

Vito 4X4 har hverken reduktionsgear eller differentialespærre, som man finder i ægte offroadere. Men kombinationen af permanent firehjulstræk, en særlig 4X4 udgave af Mercedes Adaptive ESP og automatgear – samt en øget frihøjde, gør Vito til en ganske habil terrænbil.

Elektronisk trylleri

Den almindelige Vito er hævet ved at udskifte motorophængene på både for og bagaksel med særligt designede 4X4 udgaver. Dertil kommer trækaksler til såvel for- som bagaksel.

Rent mekanisk er det faktisk lykkedes Mercedes at skrue 4X4 udgaven af Vito sammen med en vægtforøgelse på kun 80 kilo.

Automatgearet – der er obligatorisk på 4X4 udgaven – letter chaufførjobbet betydeligt ved terrænkørsel, fordi føreren slipper for at bruge opmærksomhed på gearskiftet.

Det adaptive ESP-system (adaptivt fordi det tager hensyn til vægtbelastningen på køretøjet) er tilpasset, så hjul, der mister grebet automatisk bremses, så motorkræfterne koncentreres på de hjul, der har fat i underlaget.

Dermed administrerer Vito 4X4 motorkræfterne intelligent ved terrænkørsel og det er nøglen til modellens overraskende gode terrænegenskaber.

Selv om Vito 4X4 ikke er en ægte offroader, så er den mere end tæt på – i hvert fald set med dansk geografi in mente. Og skal man tro salgstallene i Norge og Sverige, der jo har lidt mere udfordrende natur, så dur Mercedes lille kassevogn også deroppe.

Hævet tyngdepunkt

På almindelig vej er 4X4 udgaven ikke helt så elegant som standardudgaven af Vito. Den større frihøjde og den deraf følgende hævelse af tyngdepunktet koster i kurverne. Men når det gælder om at sluge motorvej i rå mængder, så er Vito 4X4 lige så kapabel som søsteren – måske lige bort set fra brændstofforbruget, der her formentlig lider lidt under en dårligere aerodynamik på grund af den øgede frihøjde.

I kabinen ligner Vito sig selv. Komforten er helt i top i segmentet. Sæderne savner dog sidestøtte, når man kører terrænkørsel.

Ind og udstigning er blevet en anelse mere besværlig på grund af den øgede frihøjde, men ikke kritisk.

Samlet set er konklusionen klar: Vito 4X4 er en vellykket og funktionel transformering af standardudgaven. Merprisen ligger på omkring 50.000 kroner – ikke voldsomt, når man tager i betragtning, at der følger automatgear med i handlen.

Forringelsen af Vitos fremragende køreegenskaber på fast vej er mærkbar, men det er en lille pris at betale – hvis man reelt har brug for en firehjulstrukket van.

Dem der har det behov har noget at glæde sig til.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111