Godsredegørelsen: Transportbranchen hilser udsigten til øget sammenhæng i politikken på godstransportområdet velkommen.
Af Lars Lassen
Transportministeriets længe ventede redegørelse for ”Fremtidens Godstransport” har fået en positiv modtagelse i transportbranchen. Ikke mindst fordi den signalerer et farvel til årtiers kortsigtede hovsapolitik på godstransportområdet og goddag til en langsigtet strategi på området, der tager udgangspunkt i godstransportens samfundsmæssige betydning og ganske komplekse struktur.
- Erkendelsen af, at Danmarks behov for forsyning med varer og for at skabe velstand gennem eksport, er led i forsyningskæder, som spænder over hele jorden, betyder, at man må afholde sig fra miljø- og klimatiltag uden sammenhæng med de vilkår, der gælder i international handel og transport. Den balance ser det ud til, at regeringen anerkender, specielt hvor den peger på, at et ”grønnere” transportsystem skal udvikles i takt med nye teknologiske muligheder og over 10-20 år. Det viser, at man ikke er indstillet på restriktive, signalprægede tiltag på transportområdet. Det er positivt, siger direktør Martin Aabak. Danske Speditører.
Ingen garantiHan fastslår, at Danske Speditører gerne påtager sig et medansvar for den bæredygtige udvikling, som godsredegørelsen kræver.
- Vi er vant til at optimere på økonomi og rettidighed, og derfor er vi helt klar over vigtigheden af at optimere miljø- og klimamæssigt. Vi ved, at holdbare løsninger er mere værdifulde for miljø og klima i det lange løb end store armbevægelser, siger Martin Aabak, men advarer:
- Men der er kræfter i samfundet, som er villige til at se stort på økonomien, hvis bare de kan få lov at trutte højest i den grønne trompet. Dem kommer vi til at høre fra i denne sammenhæng, og i den forbindelse er det afgørende, at oppositionspartierne som deltagere den politiske aftale om en grøn transportpolitik fra 29. januar i år viser ansvarlighed over for udfordringen i at afbalancere behovet for vækst med ønsker om miljø- og klimatiltag, siger Aabak.
Også direktør i Dansk Erhverv, Katia K. Østergaard, hilser det øgede politiske fokus på godstransportområdet velkommen.
- Godstransporten er en livsnerve for hele det danske samfund - virksomheder som borgere. Derfor er det af stor betydning, at transportministeren nu sætter godstransporterhvervet på dagsordenen, siger Katia K. Østergaard.
DI: National enegang- Den nye godsstrategi markerer et godt skifte i dansk politik. Alt for længe har man diskuteret om gods skal med skib, tog, fly eller lastbil. Det må være slut nu. Realiteten er, at hvis vi skal have en moderne og konkurrencedygtig godstransport, så skal alle transportformer i spil. Erhvervslivet er klar til at levere fremtidens grønne transportløsninger, siger direktør i DI Transport, Michael Svane.
Han fastslår, at godstransporten er international og derfor skal rammerne skabes i EU-regi i stedet for nationale særordninger. Danmark skal i stedet satse massivt på forskning, udvikling og tilskud til nye teknologier for at trække i den ønskede retning.
- Modulvogntog er et eksempel på et godt dansk løsningsforslag, som både kan og skal løftes op på EU-niveau, siger Michael Svane, der også glæder sig over en række konkrete forslag, der kan effektivisere godstransporten – som en højere totalvægt på almindelige lastvognstog.
- Erhvervslivet har længe arbejde for en samlet strategi for godstransporten herhjemme. En effektiv godstransport er altafgørende for erhvervslivets konkurrenceevne. Derfor er det meget positivt, at transportministeren nu har fremlagt sin redegørelse for fremtidens godstransport, siger Michael Svane.
DTL: Lastbilen bliverI Dansk Transport & Logistik glæder man sig også over den ændrede opfattelse hos myndigheder og politikere af godstransportens samfundsmæssige betydning, som redegørelsen indvarsler.
- Vi har som brancheorganisation for transporten hele tiden vidst, at effektiv og miljørigtig godstransport er vigtig for Danmark som velfærdssamfund, ja for alle de ting, som vi som borgere forventer fungerer hver eneste dag i vores dagligdag. Nu har transportministeren med sin redegørelse vist, at regeringen forstår vigtigheden af godstransport. Det fortjener ministeren og regeringen stor ros for, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Især godsredegørelsens erkendelse af lastbilens nøglerolle i dag og i fremtiden vækker tilfredshed i vognmandsorganisationen, der dog også erkender behovet for øget effektivitet på især jernbanen..
- Der er på mange strækninger og til mange opgaver intet alternativ til lastbiler, men det er også væsentligt at fastslå, at godstransport på bane også er vigtigt både i dag og fremover. Det kræver imidlertid nogle bedre betingelser for bane-operatørerne, og her må vi kvittere for, at Godsredegørelsen beskriver, at der skal afsættes 200 mio. kr. til fremme af godstrafik på jernbanen, siger Erik Østergaard.
ITD: Jysk korridorOgså International Transport Danmark (ITD) hilser redegørelsen velkommen.
- Vi bakker op om de overordnede målsætninger i strategien og har jo selv været med til at skubbe i den retning ved alle givne lejligheder. Især glæder det os, at der er fokus på en samlet strategi for transporten, udtaler ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen.
Èn af de ting, der ligger ITD-formanden meget på sinde, er, at der i strategien bliver sat fokus på især mere langsigtede investeringer, som inddrager de internationale godskorridorer specielt i Jylland, og at man får lavet bilaterale investeringsaftaler med vores tyske naboer.
- Femern Bælt-forbindelsen er en glædelig realitet, men kun hvis man samtidig får udbygget motorvejskapaciteten på den internationale jyske rute. Jo før jo bedre, slutter ITD-formanden.
Fremtidens Godstransport”Redegørelse om Fremtidens Godstransport”, som transportminister Lars Barfoed – lidt forsinket – fremsatte midt i april, repræsenter en godspolitisk milepæl.
Redegørelsen er det foreløbige højdepunkt i en årelang lobbyindsats fra godstransportbranchen, der har øget den politiske interesse og forståelse for godstransportens betydning.
”Fremtidens Godstransport” sammenholder de konkrete tiltag, som regeringen har iværksat på godstransportområdet, med de politiske ambitioner om et effektivt og grønt godstransporterhverv.
- Godstransporten i Danmark står overfor store udfordringer med voksende international konkurrence, øgede krav til præcision af de enkelte transporter og voksende fokus på grønne godstransporter. Danmark har derfor brug for en innovativ godstransportsektor med fokus på at effektivisere transporterne til gavn for erhvervslivet, borgerne og miljøet, sagde transportminister Lars Barfoed ved præsentationen af redegørelsen.
Redegørelsen erkender at godstransporten er global og består af et komplekst og omfattende net af transportkæder. Derfor tager regeringen også konsekvensen og erkender det politiske ansvar for at rammevilkår og infrastrukturen i Danmark matcher omverden. Det gælder både på vej, jernbane, sø og i luften.
Redegørelsen fremhæver en række iværksatte tiltag som den faste forbindelse over Femern Bælt med den tilhørende opgradering af jernbanenettet, udbygning af forbindelsesveje til havnene eller forsøget med modulvogntog.
Men der er også løfter om nye tiltag, som erkendelsen af behovet for en reorganisering og ændring af ejerskabet til kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov.
Godsredegørelsen og tilhørende bilag kan downloades på Transportministeriets hjemmeside www.trm.dk
ll@transporttidende.com