Usikkerhed om broåbning i 2018: Tysk modstand mod den faste forbindelse over Femern Bælt kan forsinke og fordyre broprojektet markant.
Tyske miljøorganisationer kan trække Femern-projektet for domstolene i en stribe sagsanlæg, der i bedste fald vil forsinke og fordyre projektet. Måske endda helt blokere for den dansk-tyske forbindelse, der efter planen skal åbne i 2018.
Det berettede – og håber - en lille håndfuld tyske modstandere af den faste forbindelse over Femern Bælt, der gæstede København, for at vække den slumrende danske bromodstand.
- Tyske erfaringer viser, at de juridiske tovtrækkerier, som ofte følger med store infrastrukturprojekter i Tyskland – blandt andet på basis af miljøbeskyttelseslovgivningen – kan føre til betydelige forsinkelser i projektet. Det er ikke ualmindeligt, at et enkelt års forsinkelse kan øge omkostningerne med op til 10 procent, hvilket kan undergrave de økonomiske kalkuler for finansieringen af projektet, advarede Malte Siegert fra ”Aktionsforbundet mod en fast forbindelse over Femer Bælt”.
De tyske miljøorganisationer har en særlig ret til at indklage infrastrukturprojekter for domstolene. Kendelser fra domstolene vil typisk føre til krav om ændringer af detaljer i projektet, for at tilgodese naturen.
Men det er ikke den eneste juridiske forhindring, som det dansk-tyske projekt skal overvinde.
- Femern Bælt er også en af verdens mest trafikerede skibsfartsruter og et særligt beskyttet internationalt havområde. Det betyder, at både den internationale søfartsorganisation IMO og landene i Østersøområdet skal godkende projektet af hensyn til skibsfarten. Det kan meget vel ende med, at den foretrukne og forholdsvis billige broløsning skal erstattes af en dyrere tunnelløsning. sagde Malte Siegert fra Aktionsforbundet.
- Faktum er, at man slet ikke kender prisen, fordi man ikke ved, hvordan forbindelsen kommer til at se ud. Dermed er der reelt meget stor usikkerhed om finansieringen holder.
Netop den lånebaserede og brugerbetalte finansieringsmodel – som Danmark har anvendt med succes på de faste forbindelser over Storebælt og Øresund – medfører ifølge de tyske bromodstandere en betydelig risiko.
Hovedangrebslinien går mod de trafikprognoser, der danner grundlaget for de økonomiske kalkuler i broprojektet. Aktionsforbundet tvivler simpelthen på, at regnestykket, der sandsynliggør en tilbagebetaling af det lånefinansierede broprojekt, holder.
Blandt andet citeres unavngivne eksperter for, at den fremtidige trafikvækst i Nordeuropa vil ske på øst-vest-aksen på grund af EU-udvidelsen. Den stærkt begrænsede trafikvækst på den nord-sydgående akse fra Skandinavien til kontinentet vil primært ske på en akse over Sassnitz og Rostock, mens trafikvæksten kun i ringe grad vil øge trafikken fra Sverige over Danmark til Hamborg.
- Det stiller alvorlige spørgsmål ved de danske prognoser, der jo også baserer sig på gamle beregninger fra 2004. Et eksempel på den urealistiske forventning til trafiktilvæksten er, at en meget stor andel af persontrafikken på den nuværende færgerute er relateret til grænsehandel, der er drevet af forskelle i afgifter på eksempelvis øl, vin og spiritus. I takt med at EU harmoniserer disse afgifter, så vil den trafik forsvinde, spår Malte Siegert.
Politisk selvmålAktionsforbundet påpeger også, at en broforbindelse over Femern Bælt vil undergrave de politiske tiltag på regionalt, national og EU-plan for en mere miljøvenlig og CO2-gunstig trafik.
- En fast forbindelse vil virke dræbende for den godstrafik, der i dag går på skib mellem Tyskland og Danmark, Sverige og Finland. Jernbanen vil kun i meget ringe grad overtage noget af godset fra skibene, mens lastbilerne vil løbe med broderparten. Det vil være katastrofalt for miljøet og blot øge trængslen på den overbelastede tyske infrastruktur. Det vil især være mærkbart omkring Hamborg og den tyske stat har ikke råd til at udbygge infrastrukturen i Hamborg-området i nær samme takt som trafikken vokser. Der er i forvejen rigtigt mange andre infrastrukturprojekter, der trænger sig på i Tyskland. Dels i forbindelse med genforeningen, men især på de øst-vestgående korridorer, der også er overbelastede på grund af væksten i Østeuropa efter EU-udvidelsen., siger Malte Siegert.
”Aktionsforbundet mod en fast forbindelse over Femer Bælt” har udgivet en lille pjece på både tysk og dansk, der stiller kritiske spørgsmål til broprojektet.
- Vores formål med at sende den kritiske brochure på gaden er at stimulere debatten i Danmark og få folk til at tage stilling til projektet. Det er nemlig ikke kun på det økonomiske plan, at broen er en dårlig idé. Også skibssikkerheden og dyrelivet i et af verdens mest følsomme havområder risikerer at blive sat over styr. Endelig vil en fast forbindelse over Femern Bælt være ødelæggende for de regionale økonomier på begge sider af Femern Bælt, dels fordi der forsvinder arbejdspladser fra de nedlagte færgeruter, men især fordi broen og den tilhørende infrastruktur på land vil spolere naturen og dermed områdets tiltrækningsevne på turister, der er det vigtigste erhverv på Femern, sagde Aktionsforbundets talsmand, Jürgen Boos.
ll@transporttidende.com