Godsredegørelse: Brancheorganisationer kritiserer virkningsløs grøn kørselsafgift
Den generelt positive modtagelse til regeringens godsredegørelse kan ikke helt overdøve de kritiske røster fra brancheorganisationerne.
Blandt andre fra direktøren for Danske Speditører, Martin Aabak, der fremhæver flere punkter, der kræver revidering.
- For eksempel kan urealistiske forestillinger om at få en større del af væksten i transittrafikken gennem Danmark over på jernbane indvirke negativt på godsets mobilitet, hvis målsætningen betyder indskrænkninger over for eller mangel på midler til at lette vejtransporten, mener han.
Kun fire procent af det grænseoverskridende gods kører i dag ind og ud af Danmark på jernbane.
- Selv betydelige investeringer i jernbaner i Danmark vil ikke ændre på, at transportkorridorerne på kontinentet har flaskehalse, som allerede nu har besvær med at håndtere det eksisterende gods - for ikke at tale om en kommende vækst, vurderer Martin Aabak.
KritikHan kritiserer også regeringens fastholdelse af de grønne kørselsafgifter på lastbiler.
- Vi ser skattereformens forhøjelse af den grønne kørselsafgift med 500 millioner kroner som et uvelkomment tiltag, som ikke vil formå at understøtte omlægning af godstransport på nogen væsentlig måde, men uden tvivl vil fungere som en bremse på Danmarks konkurrencedygtighed, siger Martin Aabak.
DTL har heller ikke meget fidus til politikernes tiltro til effekten af en grøn kørselsafgift.
- Regeringen skal have ros for at fokusere på godstransporten over en bred kam og ikke blot på enkelte problemområder. Men det betyder også en forpligtelse til at prioritere benhårdt og konkret på det, der virker, så redegørelsen ikke bare bliver sluttraileren på en spillefilm, siger Erik Østergaard.
VildskudDet er især erfaringerne fra den tyske kilometerafgift på lastvogne over 12 tons – mauten – der blandt andet blev indført for at bremse væksten i den tunge trafik, der får branchen til at tvivle på den grønne kørselsafgift.
Effekten af ’maut’en’ har været stærkt begrænset. Først da krisen satte ind sidste efterår kunne de tyske myndigheder berette om nedgang i lastbiltrafikken på de tyske motorveje.
I Dansk Erhverv betegner man planerne om en grøn kørselsafgift som et vildskud.
- Faktum er, at godset under alle omstændigheder skal frem, så konsekvensen af en højere kørselsafgift vil blive højere omkostninger for transporterhvervet i Danmark og deraf følgende dårligere konkurrenceevne, vurderer Katia K. Østergaard.
I Frie Danske Lastbilvognmænd retter man kritikken mod det man betegner som et stort hul i godsredegørelsen. FDL fastslår, at alle de gode takter i redegørelsen er værdiløse, hvis ikke danske politikere og myndigheder sikrer danske transportvirksomheder lige konkurrencevilkår i forhold til den tiltagende konkurrence fra udlandet.
- Målet er en effektiv distribution og logistik i verdensklasse, samt at få reduceret transportsektorens negative påvirkning af klima og miljø, hedder det i redegørelsen. Men ministeren melder intet om, hvorvidt man vil se på de forhadte cabotageregler eller om der vil ske en skærpelse af kontrollen med udlændingene. Og før det sker, er vi faktisk lige vidt, hvis nogen på Christiansborg ellers skulle være i tvivl, skriver Preben Skjøth fra FDL i en kommentar.
ll@transporttidende.com