23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

FDL: En bombe under systemet

Frifindelse af Kim Johansen-selskab giver frit spil for de kreative, mener Foreningen Danske Lastbilvognmænd.

Frifindelse af Kim Johansen-selskab giver frit spil for de kreative, mener Foreningen Danske Lastbilvognmænd.





- Uanset, hvordan man end vender og drejer tingene, er frifindelsen af Kim Johansen for brugen af estiske chauffører reelt en bombe under hele systemet. For med frifindelsen af Kim Johansen er der nu åbnet en ladeport af nærmest uoverskuelige dimensioner for ”kreativ tænkning” og anvendelse af billig arbejdskraft i kampen mod dem, der prøver at få tingene til at køre rundt med danske biler og dansk aflønnet arbejdskraft, skriver Preben Skjøth fra FDL i en kommentar.

Han mener det er forståeligt, at ATL er tilfreds med afgørelsen, ”for ATL og DI Transport går jo primært de helt store kørselsrekvirenters ærinde, og spekulerer ikke en døjt på, hvordan de danske vognmænd har det i kampen mod uligheden og en efterhånden helt igennem unfair og på det nærmeste ukontrollabel konkurrence.”

- Det er med andre ord yderst forståeligt, at harme og frustrationer breder sig hos store dele af de danske vognmænd, for med afgørelsen er der efterhånden givet grønt lys for frit spil – bare man er smart nok og forstår at tilrettelægge tingene via udenlandske selskaber, siger Preben Skjøth.

Han mener, at ATL og DI gerne holder hånden over de store, og ”hellere end gerne vil beskytte entreprise-begrebet”.

- Det kommer ikke bag på os, men det undrer os ikke så lidt, at opmanden ikke har haft et mere nuanceret syn på tingene. Afgørelsen er i hvert fald et oplagt eksempel på, at det er på tide at få reglerne omkring udstationering og anvendelse af udenlandsk arbejdskraft justeret. For hvis der ikke strammes op på de områder, ender det hele i et sandt Ragnarok, hvor firmaer med udenlandske selskaber kan gøre lige præcis, som det passer dem, skriver Skjøth.

Han peger dels på de utilstrækkelige regler og dels på den manglende kontrol.

- Det er, med justitsminister Brian Mikkelsens egne ord, for besværligt – eller måske også fordi det overstiger politiets kontrolmæssige formåen, siger Preben Skjøth. Det er forståeligt, at ATL, DI og Kim Johansen jubler, men for den danske vognmandsbranche som helhed er der bestemt intet at juble over.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078