MAN dropper udvikling af mellemstor EGR-motor til Euro 5.
MAN har lige som Scania i flere år slået på stortromme for at man ville udvikle store lastvognsmotorer som skulle kunne klare miljønormerne uden anvendelse af SCR-katalysatorer og dermed undgå anvendelsen af AdBlue.
Scania har lykkedes med at udvikle en 13 liters Euro 5 motor på seks cylindre med en maksimal effekt på 480 hk, som anvender to-trins kølet EGR til at eliminere udslippet, mens MAN har udviklet Euro 5-motorer til de lette og mellemstore lastvogne i TGL- og TGM-serierne, som kan matche miljønormen ved hjælp af EGR.
Til gengæld har den tyske lastvognsproducent på grund af afmatningen i salget valgt at indstille den videre udvikling af de store sekscylindrede motorserier D20 og D26 så de kan klare Euro 5 normen uden anvendelsen af SCR-katalysatorer/AdBlue.
Produktchef på TGXserien hos MAN i München, Martin Bauknecht siger i et interview med Trans Inform:
– På grund af den finansielle krise har MAN nedlagt udviklingen af Euro 5 motorer, som er baseret på EGR-løsningen. I stedet har lastbilkoncernen valgt at fortsætte udviklingen af EGR-løsningen hen mod Euro 6, hvor den samlede løsning vil omfatte både SCR og EGR. MAN har allerede velfungerende motorer, som overholder Euro 5 normen ved hjælp af SCR-løsningen i form af D20 og D26 serierne, og med det nuværende lave produktionstal er der ingen grund til at udvikle yderligere en Euro 5 motor.
Dermed vil alle store MAN-lastvogne med motoreffekt over 340 Hk i lighed med de fleste andre mærker i fremtiden skulle anvende AdBlue i driften.