Medlemskab i ITD og ATL/DI er en støtteerklæring til fri cabotage, mener vognmand Per Rasmussen.
Han reagerer dels på dennes uges frikendelse af Kim Johansen i sagen om en estisk chauffør samt på DI og ITD’s fælles melding omkring cabotage.
- Det er der vist ikke ret mange af de pågældende organisationers medlemmer der tænker over, siger formanden for Sydøstjyllands Vognmandsforening, vognmand Per Rasmussen Klakring.
Han opfordrer de forskellige vognmænd til at tænke over hvad deres organisation støtter.
- Det er logisk, at både ITD og ATL, der er tilsluttet Dansk Industri vil støtte fri cabotage – for Dansk Industris medlemmer gælder det jo blot om at få transporteret godset så billigt som muligt, og så er det lige meget om det er dansk eller en østeuropæisk lastvogn der udfører opgaven, mener Per Rasmussen.
- Mange vognmandforretninger med få vogne, som ofte kører med danske nummerplader, er vist ikke klar over, at de gennem deres medlemskab, måske også er med til at fjerne underlaget for deres egne forretninger, siger Rasmussen.
FDE/ITD lokker med gode medlemstilbud, ”men i sidste ende kan ITD’s politik måske betyde, at vognmanden med danske biler og chauffører må lukke”.