DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen kritiserer Danmarks dukserolle, der betyder, at vognmænd fra andre lande har fordele.
Søren Hyldstrup Larsen og en række andre transport-eksperter, herunder også direktør for DI Transport, Michael Svane, var blevet inviteret til møde i EU-Kommissionen i Bruxelles. Mødet handler om den europæiske krise i vejtransport.
Transport reagerer direkte på faldende produktion og fald i handel - tab af kapacitetsudnyttelse, indtægter og likviditet er konsekvensen. Det stiller transportvirksomheder over for store udfordringer i forhold til meget hurtigt at kunne tilpasse sig.
- Derfor bør regeringerne i EUs medlemslande og EU selv hjælpe til for at løse udfordringerne for den vigtige transportbranche. EU kan enten holde en lovpause, så der kommer ro og stabilitet ind i branchen, som virkelig har oplevet den store EU-lovmølle i det seneste årti. Eller EU kan lovgive på en måde, der sikrer langt større ensartethed i, hvordan EU-landene implementerer lovgivningen. I Danmark følger vi altid reglerne og tolker som oftest på en hårdere måde end andre EU-lande. Det skaber konkurrenceforvridning, siger DTLs EU-chef.
Krisen har allerede fået Kommissionen til at tillade en række lempelser i reglerne for bl.a. statsstøtte. Effekten er, at relativt store beløb kan blive givet til transportvirksomheder, uden at det skal forelægges Kommissionen.
- Det har nogle lande udnyttet, andre har ikke. Hertil kommer de beløb, som støtte til miljøvenlige tiltag tillader. Den samlede konkurrenceforvridende effekt af disse tiltag kan ikke ignoreres, og det kæmper vi imod i DTL.
Hyldstrup Larsen peger på, at andelen af det internationale transportarbejde med danske lastbiler er faldet med 27 procent siden 2004:
- Kommissionen risikerer at tillade yderligere tiltag, der vil undergrave konkurrencevilkårene for f.eks. danske lastbiler og mindske andelen af danske lastbiler yderligere.
Der er åbnet en glidebane, mener DTL.
- Ser man f.eks. på den tyske De-Minimis-ordning med tilskud til snart sagt, hvad som helst, til tyske vognmandsvirksomheder, så er tilskuddene i realiteten finansieret af bl.a. danske vognmandsvirksomheder. Det må der sættes en stopper for, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Mod protektionismeDI Transports direktør Michael Svane er enig.
- Vi er voldsomme modstandere af protektionisme. Svaret er ikke begrænsninger, siger han til transportnyhederne.dk. Et effektivt dansk transporterhverv skal også kunne være på banen i udlandet. Og her vil protektionisme være ødelæggende.
Til transportnyhederne.dk siger han også, at transporterhvervets forhold og problemer ikke kommer ret meget videre eller bliver løst, når de bliver lagt frem på konferencer, hvor transportfolk taler til transportfolk og fremhæver deres egne evner.
- Det er afgørende, at der bliver skabt en stærk økonomi, så efterspørgslen efter transport af gods og passagerer stiger, siger Michael Svane, som efterlyser en mere generel økonomi- og erhvervspolitik, så der kommer gang i økonomien.