Regeringens længe ventede godsredegørelse, der netop er blevet offentliggjort, får en positiv modtagelse fra brancheorganisationer.
Transportminister Lars Barfoed har i dag offentliggjort regeringens redegørelse for ”Fremtidens Godstransport”. Godsredegørelsen opfylder et længe næret ønske i godstransportbranchen om øget politisk fokus og overblik over godstransportområdets betydning og behov.
Regeringen lægger i redegørelsen op til en række initiativer, der skal effektivisere godstransporten i Danmark.
Målet for regeringen er at godstransporten skal skabe værdi, være i sund konkurrence og være grønnere. Det betyder blandt andet et fokus på at få de enkelte transportformer til at fungere bedre sammen. Blandt de konkrete forslag er en styrkelse af jernbane – herunder en afklaring af de uhensigtsmæssige ejerforhold på kombiterminalerne - og adgangen til havne og lufthavne, samt grønne initiativer som modulvogntog og tilskud til aerodynamik for lastbiler.
- Erhvervslivet har længe arbejde for en samlet strategi for godstransporten herhjemme. En effektiv godstransport er altafgørende for erhvervslivets konkurrenceevne. Derfor er det meget positivt, at transportministeren i dag har fremlagt sin redegørelse for fremtidens godstransport, sigerDI Transports direktør Michael Svane.
- Den nye godsstrategi markerer et godt skift i dansk politik. Alt for længe har man diskuteret om gods skal med skib, tog, fly eller lastbil. Det må være slut nu. Realiteten er, at hvis vi skal have en moderne og konkurrencedygtig godstransport, så skal alle transportformer i spil. Erhvervslivet er klar til at levere fremtidens grønne transportløsninger. For det første skal der satse massivt på forskning, udvikling og tilskud til nye teknologier. For det andet er godstransport er i sin natur international og derfor skal vi primært finde EU-løsninger. Modulvogntog er et eksempel på et godt dansk løsningsforslag, som både kan og skal løftes op på EU-niveau, siger Michael Svane, der også glæder sig over en række konkrete forslag, der kan effektivisere godstransporten – som en højere totalvægt på almindelige lastvognstog.
Godsets betydningGodsredegørelsen får også en positiv modtagelse i Dansk Transport & Logistik. Her fremhæver man især den ændrede opfattelse hos myndigheder og politikere af godstransportens samfundsmæssige betydning, som redegørelsen indvarsler.
- Vi har som brancheorganisation for transporten hele tiden vidst, at effektiv og miljørigtig godstransport er vigtig for Danmark som velfærdssamfund, ja for alle de ting, som vi som borgere forventer fungerer hver eneste dag i vores dagligdag. Nu har transportministeren med sin redegørelse vist, at regeringen forstår vigtigheden af godstransport. Det fortjener ministeren og regeringen stor ros for, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Redegøresen fastslår, at lastbilerne også i fremtiden vil få en stor rolle i godstransporten.
- Der er på mange strækninger og til mange opgaver intet alternativ til lastbiler, men det er også væsentligt at fastslå, at godstransport på bane også er vigtigt både i dag og fremover. Det kræver imidlertid nogle bedre betingelser for bane-operatørerne, og her må vi kvittere for, at Godsredegørelsen beskriver, at der skal afsættes 200 mio. kr. til fremme af godstrafik på jernbanen, siger Erik Østergaard.
Enkelte torneSelv om DTL generelt er meget tilfredse med godsredegørelsen, så er også ris fra vognmandsorganisationen. Blandt andet fordi redegørelsen fastholder troen på grønne kørselsafgifter på lastbiler, selv om erfaringerne fra eksempelvis den tyske maut viser, at den slags afgifter ikke bidrager til øget effektivitet og mindre kørsel.
- Regeringen skal have ros for at fokusere på godstransporten over en bred kam og ikke blot på enkelte problemområder. Men det betyder også en forpligtelse til at prioritere benhårdt og konkret på det, der virker, så redegørelsen ikke bare bliver sluttraileren på en spillefilm, siger Erik Østergaard.
Tilfredshed i ITDOgså International Transport Danmark (ITD) hilser redegørelsen velkommen.
- Vi bakker op om de overordnede målsætninger i strategien og har jo selv været med til at skubbe i den retning ved alle givne lejligheder. Især glæder det os, at der er fokus på en samlet strategi for transporten, udtaler ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen.
Èn af de ting, der ligger ITD-formanden meget på sinde, er, at der i strategien bliver sat fokus på især mere langsigtede investeringer, som inddrager de internationale godskorridorer specielt i Jylland, og at man får lavet bilaterale investeringsaftaler med vores tyske naboer.
- Femern Bælt-forbindelsen er en glædelig realitet, men kun hvis man samtidig får udbygget motorvejskapaciteten på den internationale jyske rute. Jo før jo bedre, slutter ITD-formanden.