DTL vil i dialog med dansk myndigheder om håndhævelse af de nye cabotageregler.
Når vognmandsorganisationen DTL arbejder for at få indført nye cabotageregler, der begrænser cabotagetransporterne til maks. 3 i et tredjeland, satser organisationen samtidig på en velvilje og åbenhed fra de involverede myndigheders side.
Spørgsmålet er nemlig, hvordan skal man kunne administrere et sådan regelsæt. Det hjælper nemlig ikke at indføre nye regler, hvis der ikke er nogen form for kontrol.
- Vi har en vis forventning om at myndighederne vil spille med og indgå i en aktiv dialog om, hvordan det her skal reguleres og håndhæves, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL til Danmarks Transport Tidende.
- Det må ikke blive for stift og bureaukratisk, men man kan jo f.eks. tænke sig kontrol af transportkøberne – er der f.eks. betalt den moms der skal af nationale transportydelser? Det er hele holdningen til cabotagetransporter, der skal ændres,siger Morten Lindbo.
- Vi vil også gerne se på, om CMR-reglerne kan implementeres i den nationale transport. Måske vil det være en god idé at benytte lejligheden til at gøre det, så der også kommer pligt til at have et transportdokument på hvert læs, som det bl.a. kendes fra Tyskland -. Alle muligheder skal prøves, men det kræver en vilje hos myndighederne.