I luften: SAS Cargo’s præsenterede EuropeXpress for kunder og forretningsforbindelser ved et kick-off møde i København.
Af Herbert Nielsen
SAS Cargo lancerer sit nye ekspresprodukt i de skandinaviske lufthavne, der er klar til e-freight. Men allerede senere på året udbredes produktet til hele Europa-nettet, og det venter SAS Cargo sig en del af.
- Der er tale om en reel nyskabelse, idet EuropeXpress er betydeligt hurtigere og endnu mere pålideligt end f.eks. SAS Priority, siger Mette Vaabengaard, SAS Cargo’s kommunikationschef.
Det kan lade sig gøre, fordi SAS i højere grad vil udnytte sit store netværk med over 700 daglige afgange alene i Skandinavien, og fordi EuropeXpress kun accepterer e-freight og helt almindeligt gods, der må veje op til 79 kilo.
- Forsendelser af EuropeXpress kan dermed altså gå direkte på fast lane fra indlevering til fly uden at kræve terminalhåndtering, specielt løftegrej eller dokumenthåndtering. Og ideen med EuropeXpress er kort sagt at rydde så mange forhindringer for hurtige transporter af vejen som muligt, siger Mette Vaabengaard.
Bag det nye ekspres-koncept ligger en forudgående markedsundersøgelse, der har bekræftet formodningerne om, at kunderne bare ikke gider vente på deres forsendelser på grund af forsinkelser i flyvninger eller terminalhåndtering eller på grund af manglende kapacitet på flyene.
Opgaven har dermed været at eliminere alle flaskehalse, der kan forhindre forsendelserne i at komme hurtigt fra afsendelse til modtagelse.
I tråd med dette kører EuropeXpress derfor også som et rent e-freight produkt – det vil sige uden de bundter af papirdokumentation, der ellers følger med fragten gennem luften. Og uden at blive blandet sammen med anden fragt på flyene.
Endelig har SAS Cargo også fastlagt en ratestruktur, der inkluderer alle tillæg for brændstof og security i en samlet pris. Dertil kommer, som ved andre ekspresprodukter, en garantiordning, der sikrer refusion, hvis det alligevel kikser.