Turn around: Smyril Line tror på vækst efter kraftig slankekur med en forenklet sejlplan og fokus på kerneforretningen.
Af Lars Lassen
Det færøske færgerederi Smyril Line var sidste efterår tæt på konkurs efter flere års anstrengt økonomi. Siden leveringen af den nye moderne færge – der er navngivet lige som forgængeren – M/S Norröna i 2003, har det knebet gevaldigt med at få forretningen til at løbe rundt.
Færgens kapacitet på 1400 passagerer og 800 biler var i overkanten – især på de afstikkere, der gik til Bergen og Shetlandsøerne.
- Vi stod over for meget store udfordringer indtil november 2008, hvor vi kæmpede med en dårlig likviditet – faktisk var vi kun få dage fra en betalingsstandsning og en efterfølgende konkurs– og en dyr og ineffektiv drift, samt en uhensigtsmæssigt kompliceret sejlplan, fortalte Smyril Lines nye direktør Peter Holm på et pressemøde, som rederiet holdt i København i forrige uge, hvor det nye og langt mere levedygtige færgerederi blev præsenteret for pressen.
- Det var klart, at der var behov for et drastisk turn around, hvis rederiet skulle overleve. En opgave, som ikke kunne lade sig gøre uden den store lokale opbakning, vi har oplevet, sagde Peter Holm, der har en baggrund i bankverdenen.
En ny bestyrelse med rederiet Torms tidligere adm. direktør Klaus Kjærulff i spidsen, står bag omlægningen.
Nordatlantisk motorvej- Vi har omlagt ruteplanen, så der fremover kun sejles mellem Esbjerg, Tórshavn og Seydisfordur på Island. Vi har opgivet de urentable destinationer til Bergen og Shetlandsøerne og har således skabet en nordatlantisk motorvej mellem Europa og Færøerne og Island. Sammen med en række andre sparetiltag, betyder det, at vi har forbedret vores basisdrift med 70 mio. kroner. Derfor har vi nu grundlag for en realistisk optimisme, sagde Peter Holm.
Smyril Line har dog ikke helt droppet besejlingen af Hanstholm Havn. I sommermånederne, hvor turistsæsonen betyder høje trafiktal, vil M/S Norröna besejle Hanstholm – da det vil tillade to ugentlige ture fra Danmark til Færøerne til Island og retur. Noget der ikke kan lade sig gøre, ved at sejle på Esbjerg.
Til gengæld er de danske vejforbindelser bedre i Esbjerg, der via motorvejen tilbyder hurtig adgang fra og til både København og resten af Europa.
ll@transporttidende.com