Finanskrise: Rederiforeningen af 1895 mener medlemmerne i den mellemstore skibsfart er godt rustet til krisen.
Af Lars Lassen
Finanskrisen og den efterfølgende økonomiske krise tegner mørke skyer i horisonten for den globale skibsfart. Men selv om barometeret står på storm, så mener Rederiforeningen af 1895, at den mellemstore danske skibsfart står godt rustet til lavkonjunkturen.
- Den mellemstore danske skibsfart, der er samlet i Rederiforeningen af 1895, synes generelt godt rustet til de økonomisk vanskelige tider – stærke maritime kompetencer, et godt købmandskab og fornuftige økonomiske rammebetingelser giver et godt fundament for, at erhvervet kan styre sikkert gennem det økonomiske uvejr, sagde formanden, skibsreder Niels Højlund fra Nordane Shipping A/S, da han aflagde beretning på Rederiforeningen af 1895’s generalforsamling.
Han konstaterede, at 2008 trods nedgangen i andet halvår, som helhed var et særdeles godt år for dansk skibsfart, med en valutaindsejling på omkring 190 mia. kroner. Men fastslog samtidig, at det er blevet vanskeligere at navigere på et kriseramt globalt handelsmarked..
Rederiforeningen af 1895 repræsenterer 12 medlemsrederier, der ved udgangen af 2008 rådede over 67 skibe. Det svarer til niveauet året før.
Rederiforeningen af 1895 har i 2008 indledt et sekretariatsmæssigt samarbejde med Danmarks Rederiforening. Et samarbejde, der betyder, at Rederiforeningen af 1895’s medlemmer har fået adgang til bredere ekspertbistand på både det nautisk/tekniske område og vedrørende erhvervspolitiske forhold.
- Lad mig benytte denne lejlighed til at nævne, at Danmarks Rederiforening har en lang række udvalg og arbejdsgrupper, der beskæftiger sig med forskellige maritime spørgsmål. Vores forenings medlemmer kan deltage i møder, modtage medlemsbrev m.v. på samme vilkår som Danmarks Rederiforenings egne medlemmer fra disse udvalg og arbejdsgrupper. Jeg kan kun opfordre alle interesserede til at gøre brug af denne mulighed, sagde Niels Højlund.
ll@transporttidende.com