23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Drastisk fald i antal lastbiler over grænserne

Lavkonjunktur: Lastbiltrafikken over grænserne til Danmark er faldet til 2005 niveau.

Lavkonjunktur: Lastbiltrafikken over grænserne til Danmark er faldet til 2005 niveau.





Af Lars Lassen

ITD’s grænsetællinger viser, at i alt 4125 lastbiler hvert døgn passerede den dansk-tyske landgrænse, over Øresundsbroen og Femern Bælt i retning mod Danmark. Det er et fald på 10 procent forhold til det allerede svækkede fjerde kvartal 2008 og hele 16 procent færre end i første og andet kvartal sidste år.

Det svarer til, at trafikken til og fra Danmark er faldet med ca. 1600 lastbiler hvert døgn og nu udgør det laveste niveau siden 1. kvartal 2005. Det viser det seneste konjunkturindeks fra International Transport Danmark (ITD), der har opgjort trafikken siden midten af 2002.

- Tallene viser med al tydelighed de alvorlige transportmæssige konsekvenser af den negative økonomiske udvikling og den generelle nedgang i efterspørgsel, samhandel og produktion, siger underdirektør Poul Bruun i en kommentar.

Færre danske

ITD’s konjunkturindeks viser også, at udflagningen af godset til udenlandske lastbiler fortsætter. Udenlandske lastbiler tegner sig for en stadig større andel af de grænseoverskridende transporter. Kun 20,9 procent af de talte lastbiler var i 1. kvartal 2009 hjemmehørende i Danmark. Det er 2,9 procentpoint færre end i 1. kvartal 2008.

Danske lastbilers markedsandel har været støt faldende siden ITD’s første tællinger i 2003, hvor den udgjorde godt 48 procent.

Tysk indregistrerede lastbiler udgjorde i 1. kvartal 2009 43,7 procent af trafikken – et lille fald i forhold til første kvartal 2008, hvor tysk indregistrerede lastvogne stod for 44 procent.

Østeuropæisk fremmarch

At transportkøberne har øget fokus på transportomkostningerne i takt med lavkonjunkturens indtog ses at, at østeuropæisk indregistrerede lastvogne har øget deres markedsandel med 3 procentpoint det seneste år. De sad i 1. kvartal 2009 på 19,4 procent af det samlede antal lastbiler over grænserne til Danmark.

- Tallene viser også, at danske transportvirksomheder er særligt konkurrenceudsatte, og vi opfordrer derfor politikerne til at være ekstra opmærksomme på de danske rammevilkår. Det er helt afgørende, at erhvervet har klare og ensartede regler at operere under, og at danske transportvirksomheder ikke stilles ringere konkurrencemæssigt end deres udenlandske kolleger”, siger underdirektør Poul Bruun.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.165