23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

TUR: Udnyt AMU

TUR skriver, at der er stor efterspørgsel efter AMU-kurser lige for tiden, og mange steder er der lange ventelister, for eksempel til gaffeltruckkurser eller til de grundlæggende chaufføruddannelser.

TUR skriver, at der er stor efterspørgsel efter AMU-kurser lige for tiden, og mange steder er der lange ventelister, for eksempel til gaffeltruckkurser eller til de grundlæggende chaufføruddannelser.





Af Lars Lassen

Transporterhvervets UddannelsesRåd, TUR, har derfor sendt en opfordring til alle de skoler, der udbyder AMU-kurser til transportområdet, om at udnytte deres kapacitet fuldt ud.

Skolerne opfordres til at køre 2-holdsskift, udbyde kurser aften og weekends og benytte ledig kapacitet på andre skoler eller på virksomheder. Ingen kapacitet, som kan bruges til AMU, må stå ledig i denne situation, opforder TUR.

TUR mener også, at erhvervsskolerne bør benytte den øgede ledighed i branchen til at headhunte nye og erfarne medarbejdere fra erhvervet som undervisere.

- Det kan tilmed være med til at give en tiltrængt foryngelse af lærerstaben samt bidrage med aktuel erhvervserfaring til undervisningen på transportskolerne, skriver TUR.

Voksen- og unglærling

TUR råder også transportvirksomhederne til at tænke alternativt for at komme uden om flaskehalsene i uddannelsessystemet.

- En mulighed er uddannelse af voksenlærlinge. Hvis der er tale om en medarbejder, som virksomheden vil gøre meget for at beholde - og man er indstillet på at indgå en kort uddannelsesaftale, typisk på op til et års varighed, så er de økonomiske rammer for uddannelse af voksenlærlinge væsentlig bedre end for AMU - og medarbejderen har krav på at komme på uddannelse. Så kunne der måske tilmed blive plads til at ansætte en ung lærling og dermed sikre fremtiden, skriver TUR.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078