Del i FDE-formue: 30 millioner kroner på vej ud til medlemmerne inden sommer.
Af Gwyn Nissen
ITD’s kommercielle aktiviteter i FDE-koncernen har gennem årene været en så god forretning, at pengetanken hos FDE bugner. Så meget, at medlemmerne ved generalforsamlingen i 2008 fremtvang, at ITD’s bestyrelse skulle finde en model for, hvordan FDE’s overskydende egenkapital kan bruges.
30 millioner kroner er nu på vej ud til medlemmerne, som får del i midlerne efter en række kriterier, der omfatter anciennitet (vægter 60 procent), kontingent (vægter 20 procent) og brug af FDE-tjenester (vægter 20 procent).
Men selv om pengene luner, så er der kun tale om dryp – og ikke noget, der kan redde forretninger. Det medlem, der efter ovenstående model får mest, kan se fem til omkring 150.000 kroner.
Derfor var pengetanken også i år genstand for diskussion på ITD’s generalforsamling.
Lars Jørgen Skov, Årre, ville gerne have del i endnu mere af FDE-formuen og blev blandt andet bakket op af Ole Glibstrup, der sagde, at han var rystet over forslaget om en fond.
De ville hellere kanalisere penge over til medlemmerne end den FDE Fond (se anden artikel), som blev oprettet på generalforsamlingen med en startkapital på 30 millioner kroner.
- Det er vores penge og det er os, der har brug for dem, sagde Ole Glibstrup.
Branchens pengeDen udlægning var direktør Jens I. Petersen, ITD, imidlertid ikke helt enig i:
- ITD-medlemmer står kun for fire procent af forretningen i FDE, påpegede direktøren. Ligesom formuen er bygget op over mange år.
Derfor stillede han og bestyrelsen spørgsmålstegn ved det rimelige i, at de nuværende medlemmer deler hele kagen (læs: FDE-formuen).
- Det vil være respektløst, mente Jens I. Petersen, der pegede på, at ved at oprette en fond, kan FDE’s formue være med til at gavne kommende generationer i dansk transport.
gn@transporttidende.com