23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Branchens stærke kvinder

Der bliver lyttet, når Inge-Merete Koch indtager talerstolen. Således også ved årets ITD-generalforsamling, hvor hun gav branchen en opsang og en opfordring til at skabe orden i eget hus.

Der bliver lyttet, når Inge-Merete Koch indtager talerstolen. Således også ved årets ITD-generalforsamling, hvor hun gav branchen en opsang og en opfordring til at skabe orden i eget hus.





Inge-Merete Koch stillede spørgsmålstegn ved, om branchen kan klare et nærmere eftersyn, når det gælder brugen af udenlandske chauffører. I den netop overståede vinter har mange østeuropæiske chauffører slået lejr på rastepladser – ventende på transportopgaver, så de kan komme hjem med et returlæs. Slave-lignende tilstande, kaldte Inge-Merete Koch det.

I branchen er der uenighed om, hvem der har ansvaret. Inge-Merete Koch og ligesindede mener, det er branchens ansvar og hos ERA Transport, som hun driver sammen med sin bror, har man taget konsekvensen ved kun at bruge danske chauffører.

Andre i branchen mener, at det er transportkøberne, der har ansvaret. Når prisen absolut skal presses i bund, så kan de kun være med i konkurrencen, når de bruger udenlandsk arbejdskraft.

Så er det lidt pudsigt, at netop ITD, hvor mange medlemmer i årevis har haft udenlandske selskaber og udenlandske chauffører, valgte Inge-Merete Kochs virksomhed som årets virksomhed i ITD.

På samme generalforsamling sagde ITD farvel til sin første – og foreløbig sidste - kvinde i bestyrelsen. Joan Hansen takkede af, efter at have afviklet sin virksomhed.

De er begge fra den generation af stærke kvinder, der baner vejen for en ny generation ledere af det modsatte køn i en branche, der fortsat er - og vil forblive mandsdomineret.

Danmark er fortsat bagefter, når det gælder kvinder i ledelsen. I EU er efterhånden næsten hver tredje lederstilling besat af en kvinde, mens der i Danmark sidder kvinder på knap hver fjerde chefstol. Og i transportbranchen er kvindernes andel – tør jeg godt lægge mig fast på - uden at jeg har tallene – endnu lavere.

Kvinderne bringer ikke nye ideer ind i branchen fordi de er kvinder. Det er nemlig en myte – af mange - at kvinderne har fokus på de bløde værdier. Konsulent Susanne Teglkamp konkluderede i en rapport, at ledere er forskellige uanset, om det er mænd eller kvinder.

Og det er den forskellighed branchen skal udnytte. Hvorfor nøjes med at rekruttere fra halvdelen af befolkningen, når transportbranchen kan få det hele.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094