23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Havarikommission bliver 40 år

Forskningen i Volvo Trucks havarikommission har lagt grundstenen til Volvos omdømme indenfor sikkerhed.

Forskningen i Volvo Trucks havarikommission har lagt grundstenen til Volvos omdømme indenfor sikkerhed.





- Volvo Trucks er ledende indenfor sikkerhed i hele verden. Det systematiske og professionelle arbejde der er blevet udført af Havarikommissionen siden etableringen for 40 år siden, har været kraftigt medvirkende til at vi har kunnet fastholde og udbygge denne position, siger Staffan Jufors, chef for Volvo Trucks.

Havarikommissionen blev grundlagt i 1969 af Volvo Trucks for at undersøge og indsamle viden om ulykker med lastbiler, hvor der var tilskadekomne involveret. Arbejdet er fortsat uafbrudt lige siden.

I starten var kommissionen på standby året rundt, og kørte ud til ulykker i omegnen af Göteborg for at indsamle, undersøge og dokumentere fakta. I dag er fokus skiftet fra at undersøge alle ulykker, til at koncentrere sig om nye typer af ulykker.

Samtidig har samarbejdet med andre lande og offentlige institutioner ført til en omfattende udveksling af videnskabeligt materiale, og dermed har Volvos forskning bidraget til sikkerheden i kommercielle køretøjer i hele verden.

Siden 1970’erne har kommissionen lagt vægt på vigtigheden af den aktive sikkerhed i chaufførmiljøet, og aktiv sikkerhed er fortsat et af nøgleområderne i dagens forskning.

- Vi er kommet rigtig langt når det gælder passiv sikkerhed i lastbiler. Vores fokus er nu på aktiv sikkerhed og forebyggelse af uheld. Det er fordi vi ved, at den menneskelige faktor er en væsentlig årsag til mange uheld, udtaler Anna Wrige, chef for Volvos Havarikommission.

Mange detaljer

I 40 år har Havarikommissionens arbejde bidraget til udviklingen af mange sikkerhedsdetaljer. Her er eksempler hvor Volvo Trucks har ført an i udviklingen:

1977 Volvo F10/F12 sikkerhedsførerhus med forstærket front, stød absorberende instrument panel og forreste kofanger lavt positioneret.

1979 3-punkts rullesele med elektronisk lås og deformerbart, stødabsorberende rat.

1985 Volvo Z-cam bremsesystem med ABS

1994 Airbag

1996 Frontunderkøringsværn (FUPS)

1998 Elektronisk bremse system (EBS)

2001 Elektronisk stabilitets program (ESP)

2003 Intelligent fartpilot (ACC)

2005 Fabriksmonteret alkolås

2008 Vognbaneassistent (LCS) - et system der opdager køretøjer i den blinde vinkel i passagersiden.

Opmærksomhedsassistent (DAS) - et system der advarer døsige og trætte chauffører og opfordrer til en pause.

Elektronisk stabilitets program (ESP) – til forvogn/hænger kombinationer

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11