23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortsat kun løst trafik-samarbejde

Statsminister Anders Fogh Rasmussen og transportminister Lars Barfoed mødtes med Slesvig-Holstens ministerpræsident Peter-Harry Carstensen.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen og transportminister Lars Barfoed mødtes med Slesvig-Holstens ministerpræsident Peter-Harry Carstensen.





Under møderne aftalte toppolitikerne, at tættere samarbejde omkring grænseoverskridende infrastrukturprojekter i Syddanmark og Nordtyskland – herunder, at andre vigtige tiltag på Jyllandsruten ikke forsømmes i kølvandet på Femer Bælt-forbindelsen, der i den seneste tid har haft politikernes opmærksomhed.

Men der bliver ikke tale om at nedsætte en permanent dansk-tysk trafikkommission, og det møder kritik i grænselandet, hvor blandt andet UdviklingsRåd Sønderjylland har presset på, for at få Danmark og Tyskland til at arbejde tættere sammen.

- Aftalen er bestemt ikke tilfredsstillende. Problemet er, at den er uforpligtende. Hvem skal sparke til bolden og hvornår – er det tyskerne eller danskerne? kritiserer direktør Mogens Therkelsen, der blandt andet er formand for DI i Sønderjylland samt for International Transport Danmark.

Han mener det er uansvarligt, at landspolitikerne på begge sider af grænsen ikke skaber et fast forum, som sikrer, at infrastrukturen nord og syd for grænsen hænger sammen.

- Det virkede jo med Femern Bælt, så hvorfor ikke kopiere den model til det dansk-tyske grænseland? spørger Mogens Therkelsen.

Han peger på, at politikerne er vidende om de kommende årtiers trafikudvikling og at det vil skabe problemer mellem Hamborg og Kolding. Tal fra Danmarks Statistik og Danmarks Transport Forskning viser, at godstrafikken over landegrænsen i Sønderjylland vil stige fra 26 millioner tons til 48 millioner tons frem til 2025.

- Det kan godt være, at det er lidt mere stille nu. Men tingene vender, og så vil der være behov for langsigtede løsninger. Og netop derfor skal der være et tæt og forpligtende samarbejde hen over grænsen, mener Mogens Therkelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094